– Jeg er veldig glad, veldig beæret og veldig overrasket, sier Nils Nordberg (71) når han nå får NRK Radioteatrets Blå fugl-ærespris.
Æresprisen er bare blitt utdelt tre ganger tidligere, og gis for en ekstraordinær innsats for Radioteatret gjennom en årrekke. 36 år har den nå pensjonerte NRK-medarbeideren brukt på å lage hørespill.
Krumtapp
- Nils Nordberg har vært en krumtapp i Radioteatrets krimtilbud siden han ble tilsatt i Radioteatret for 40 år siden. Han har reist land og strand rundt og representert krimgenren på en strålende måte, sier Radioteatrets leder, Yngvil Kiran, i begrunnelsen for hvorfor Nordberg får æresprisen.
I løpet av årene har Nordberg hatt regien på 131 hørespillproduksjoner, til sammen har dette blitt rundt 350 episoder. Han har laget skrekk, science fiction, hørespill for barn og unge, ny norsk og utenlandsk hørespilldramatikk og også en Ibsen-oppsetning. Men det er arbeidet med krim som har fylt de fleste arbeidsdagene.
- Da Nordberg ble ansatt i Radioteatret, var ikke krimsjangren på noen måte stueren, slik den er blitt i dag. Hans innsats kan ta mye av æren for at den er blitt så populær. Uten forkleinelse for hans dyktige kolleger har Nordberg på mange måter vært identifisert med radiokrimmen, står det i begrunnelsen.
Den mørke stemmen til Nordberg er røsten mange radiolyttere forbinder med krim. Mannen som vokste opp i Verdal, men bosatte seg i Lørenskog sammen med kona, er også ekspert på kriminallitteratur.
Aldri ønsket noe annet
For Nordberg var det å begynne i Radioteatret som å komme hjem.
– Jeg trivdes der fra første dag, både med miljøet og arbeidet, og følte at her fikk jeg brukt meg selv og alt jeg kunne. Har aldri grudd meg for å gå på jobb – tvert i mot. Radioteatret har gitt meg 36 spennende, utfordrende, avvekslende og interessante år. Jeg har aldri ønsket å jobbe noe annet sted, forteller Nordberg.
Kiran trekker frem at Nordberg har vært en uhyre kunnskapsrik kollega som raust har delt med sine kolleger.
- Hans kontaktnett og vitebegjærlighet har brakt masse godt stoff til Radioteatret, og han har lagt ned en stor arbeidsinnsats i det å oversette, tilrettelegge og regissere hørespill, forteller Radioteatrets leder.
Sin egen ting
– Jeg har én ting å utsette på dagens krimhørespill i Radioteatret – at de er for få. Men det er jo ikke Radioteatrets skyld. De får alt for lite penger, sier Nordberg.
Hva er Radioteatrets utfordring?
– Å nå ut til lytterne gjennom all støyen som skapes av moderne medier, så folk skjønner at hørespill er noe de må ha, og som er sin egen ting, som hverken teater eller TV eller film kan erstatte. Å få NRK-ledelsen til å skjønne det samme, og at drama er like viktig for radio som det er for TV. Det finnes mange teatre i Norge, men bare ett radioteater.
Sort messe
I forbindelse med utdelingen av æresprisen til Nordberg, setter Radioteatret opp Sort messe i Krimtimen på NRK P1, hvor prisen også blir overrakt.
– Det var min første oppsetning, så det står selvsagt i en særstilling. Uerfaren som jeg var kunne det ha gått på trynet, men takket være dyktige medhjelpere ble det en slags "instant evergreen", og jeg fikk starte på en karriere som hørespillregissør. Men så har det jo også en uslåelig historie, som det har vist seg at lytterne gjerne hører både en og flere ganger. Og musikken, ved "Rain", er knallbra!