Verdens største befolkning og en økonomi i eksplosiv vekst kan gjøre Kina til satsingsområde for internasjonale turneer.
Derfor har nå de tre største konsertarrangørene i det amerikanske markedet, Live Nation, Anschutz Entertainment Group (AEG) og Ticketmaster, alle satt fingrene sine i Kina.
- I Kina har vi et enormt potensielt marked og muligheter man ikke ser i modne markeder, sier Sean Moriarty i Ticketmaster. - De har ennå ikke fastsatte måter å gjøre forretninger på, og derfor kan alle begynne med blanke ark.
Olympiske leker baner vei
I forbindelse med forberedelsene til OL gjennomføres det nå omfattende forbedringer i infrastrukturen, både når det gjelder billettsalg, konsertarenaer og det produksjonstekniske. Ticketmasters billettsystem "Emma Ticketmaster" skal benyttes under lekene, og det kan derfor virke som om de har skaffet seg et forsprang også i kappløpet om det kinesiske konsertpublikumet.
Liva Nation er også aktive i regionen, men de er litt mer forsiktige.
- Kina kommer nok ikke til å være et av våre hovedsatsningsområder på en stund, men det er absolutt et marked med et stort potensiale. I Kina er det 50 byer med mer enn en million innbyggere. Deres kjennskap til vestlige artister er både sterk og voksende, sier Alan Ridgeway i Live Nation International Music.
Aktørene
Kina er det første markedet hvor Ticketmaster opererer både som salgskanal for billetter og som konsertarrangør. De har til nå arrangert konserter med Rolling Stones, Eric Clapton, Avril Lavigne, Linkin Park, Christina Aguilera og Beyonce.
Live Nation har i Kina jobbet med Roger Waters, the Cure, Christina Aguilera, Muse and Gwen Stefani. I 2007 hadde de også ansvaret for Al Gores Live Earth-konsert i Shanghai.
AEG har posisjonert seg sterkt i Europa. De ser for seg at de kan skape et lignende nettverk av store arenaer i Kina som de har i vesten med arenaer som L.A. Live i Los Angeles, O2 i London og O2 World i Berlin.
(Reuters/Billboard/Yahoo)