I perioden mellom 2003 og 2012 ble det totalt lagd 243 filmer i Norge. Men hele 63 av disse filmene ble laget av førstegangsregissører som aldri har fått lage en ny spillefilm.
Skremmende mange lager kun en film og forsvinner ut av bransjen, mener produsent Aage Aaberge, som er kritisk til at åtte av vårens ti filmer er regissert av debutanter.
– Når åtte av ti er debutanter, så er det et altfor høyt tall. De regissørene som er anerkjente og dyktige i norsk filmbransje har fått anledning til å lage mange filmer.
NFI tror tallet skyldes tilfeldigheter
Aaberge står bak blant annet oscarnominerte Kon Tiki, og satt som styremedlem i Filminstituttet for seks år siden. Allerede da ble det satt inn tiltak for å satse flere film-millioner på etablerte regissører, fordi gjennomstrømmingen i filmbransjen var for høy.
– Den gangen så vi at det var alt for mange engangsregissører. I et så krevende medium som filmproduksjon er det utrolig viktig at folk får anledning til å lage flere filmer.
Ifølge Aaberge slår regissører først ut i full blomst etter å ha laget flere filmer, og mener Morten Tyldums utenlandssuksess («Hodejegerne», «The Imitation Game») ikke hadde vært mulig uten mulighet til å lage flere filmer i Norge.
Ønsker seg balanse
Norsk filminstitutt, som gir pengestøtte til norsk film, mener vårens høye debutanttall er tilfeldig, og at høsten vil rette dette opp.
– Denne filmvåren er veldig spesiell. Året sett under ett vil flertallet av filmene være regissert av etablerte regissører, sier Sveinung Golimo, avdelingsdirektør for utvikling og produksjon i NFI.
Sveinung Golimo forteller at Norsk Filminstitutt etterstreber kontinuitet innen norsk filmproduksjon, og vedgår at 63 engangsregissører på ti år er for mange.
– Det er et veldig høyt tall. Vårt mål er kontinuitet, både når det gjelder regissører, manusforfattere og produksjonsselskaper.
Charlotte Blom er en av vårens åtte regidebutanter. Neste uke er det premiere på hennes første spillefilm «Staying Alive». Hun mener det må være balanse mellom debutanter og erfarne regissører.
– Det optimale ville vært at NFI ga støtte til de etablerte regissørene, men også slipper nye regissører til.