Rekruttering av spioner har aldri vært en enkel oppgave.
I Storbritannia har den britiske etterretningstjenesten ofte sett til universitetene Oxford og Cambridge for å finne ut hvem som skal vokte landets sikkerhet.
Frem til 1990-tallet var det vanlig at «MI5» inviterte spesielt begavede studenter opp for «en kopp te og en prat», i sedvanlig erkebritisk stil. Men de siste årene har rekrutteringen blitt offentliggjort.
På jakt etter talent
Nå tar Government Communication Headquarters nok et steg ut av spionmørket. Som en respons til den siste tidens kraftige økning i internettkriminalitet, ser GCHQ til massene for å finne talent.
En online kodeknekkingskonkurranse har blitt lansert, for å finne neste generasjons spioner og kodeknekkere.
- Knekk koden her.
– Denne konkurransens målgruppe er mennesker som til vanlig ikke lar seg lokke av vanlig markedsføringsmetoder, og som ikke er oppmerksom på at GCHQ rekrutterer folk til denne typen jobber, sier en talsmann for kampanjen, i følge BBC.
Kryptologer og spioner søkes
Konkurransen er enkel nok. På www.canyoucrackit.co.uk blir man møtt av en serie tilfeldige tall og bokstaver, og en klokke som teller nedover.
I skrivende stund har man 10 dager, 6 timer, 30 minutter og 45 sekunder igjen før det korrekte kodeordet må leveres.
De som klarer å knekke koden blir sendt videre til GCHQs rekkrutteringsside, der de blir invitert til å søke om å få jobb i etterretningstjenesten.
Derfra kan veien gå videre til å bli kryptolog eller spion.
Bruker Facebook og Twitter
Nederst på siden er det to små knapper der man kan dele konkurransen på Facebook og Twitter.
Målet er at koden skal saumfare diverse fora og sosiale nettverk.
– Deres ferdigheter kan være ideelle for vårt arbeid, og det kan være de ikke ennå forstår hvordan de skal bruke evnene sine til arbeid. Spesielt arbeid der de kan bidra så mye, sier talsmannen.
Går nye veier - igjen
I en årlig rapport stilte den britiske sikkerhetskomitéen spørsmål ved GCHQs evne til å beholde en gruppe spesialister som skal svare på de mange cybertruslene. Det er derfor ikke overraskende at etterretningstjenesten går nye veier for å løse problemet.
Dette er heller ikke første gang etterretningstjenesten driver med uvanlig markedsføring.
I 2009 ble det plassert videoer, blider og andre typer innhold på «Xbox Live»-nettverket, som dukket opp da spillerne spilte blant annet «Call of Duty »og «Assassins Creed».
Det nok en gang «gamerne »som ble valgt ut som mulige kandidater da etterretingstjenesten plasserte digitale plakater i spill som «Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas» og «Splinter Cell Double Agent».
Kun for lovlydige briter
Konkurransen begynte i all hemmelighet 3. november, og vil fortsette til 12. desember.
Dessverre for mange av verdens dyktigste hackere kan man ikke delta hvis man tidligere har vært involvert i ulovlig hacking. Det er også et krav at man må være britisk borger.