Det er lett å bli lurt i det norske kunstmarkedet. Prisen du finner på et bilde i et kunstgalleri kan være mangedoblet i forhold til det oppkjøpere er villige til å betale på en auksjon.
Det finnes mange eksempler på at bilder som er solgt for 5000 kroner på en auksjon, kan bli solgt for 50 000 kroner i galleri. Det eneste galleristen har gjort er å rense bildet og sette på en dyrere ramme.
Stor prisforskjell
Galleri D-40 i Oslo selger fire trykk av Erling Enger samlet for 50 000 kroner. På auksjon hos Blomqvist kunsthandel i Oslo ble serien solgt for 14 000 kroner i 1993.
Wendelboe kunsthandel har en omfattende samling av Erik Harry Johannessens kunst (illustrasjonsbilde).
Et tresnitt av Erik Harry Johannesen blir også taksert svært ulikt. Hos Blomqvist kunsthandel ville det oppnådd en pris mellom 3000 og 5000 kroner. Hos Wendelboe galleri og kunsthandel i Bergen ble bildet solgt for 19 000 kroner. Gallerist Egil Wendelboe Aarø mener det er en anstendig pris.
- Det er mange som mener at Erik Harry Johannesens tresnitt er noe av det viktigste som er laget av grafisk kunst i Norge i forrige århundre. Det skulle bare mangle at man ikke fikk topp-priser på en kunstner som ham. Hva som måtte skje på en tilfeldig auksjon i Oslo, er i grunnen ikke særlig interessant, mener Wendelboe Aarø.
Avviser billig oppkjøp
Han avviser dessuten at de pleier å kjøpe bilder rimelig på auksjon, for så å prise dem kraftig opp før de selges i galleriet.
- Dette er noe vi aldri har gjort. Men når det gjelder gammel kunst er det klart at det finnes oppkjøpere som selger videre. Det ligger i sakens natur. Hvis du har en bilauksjon, vil du også finne profesjonelle oppkjøpere der, som selger bilene videre til privatpersoner. Sånn blir det når man har et fritt marked, sier han.
Av Ole Jan Larsen
Kulturnytt, NRK P2, 25. mai 2001
Bearbeidet for nett av Ingvild Kjær Tofte