NRK Meny
Normal

Kjendiser mobiliserer for «Pride»

Linnéa Myhre og Maria Mena «står frem» som lesbiske i sosiale medier, det samme gjør Erna Solberg. De er med i foreningen FRIs kampanje for årets «Pride»-festivaler. 1 million har sett videoene det første døgnet.

Linnéa Myhre

Linnéa Myhre mener kampen for å kunne leve åpent, uansett hvilken seksuell orientering eller kjønnsidentitet en har, ikke er over.

Foto: Einar Aslaksen

– Jeg har lyst å vise at jeg bryr meg, og at jeg er med på å kjempe for at det skal bli lettere å tørre være den man er. Det skulle jo egentlig bare mangle, sier forfatter Linnéa Myhre, om hvorfor hun stiller opp for FRI.

Laster Instagram-innhold

Det er reklamebyråer Saatchi & Saatchi som står bak kampanjen i samarbeid med Fri, tidligere Landsforeningen for lesbiske og homofile. Målet med kampanjen er å mobilisere flere til å delta i «Pride»-paradene landet rundt.

– Kunne like gjerne vært min historie

– Den er kjempeviktig. Mange tenker kanskje det ikke er så vanskelig lenger å være «annerledes» i Norge, og at vi har kommet langt nok. Dessverre sitter vi på så ufattelig mange dårlige holdninger, som gjør at mange går rundt og er litt redde hver eneste dag for å være seg selv. Noen tør ikke engang prøve. Jeg vil være med på å spre gode holdninger, og vise at jeg bryr meg om en kamp som er langt ifra ferdig kjempet, sier Myhre.

Laster Instagram-innhold

Første døgn er videoene med en rekke kjendiser som Jonas Gahr Støre, Stian Staysman, Thomas Hayes og Linnéa Myhre sett over en million ganger i sosiale medier, skriver Kampanje.

Hva er det med denne kampanjen som gjør at du tror at den virker?

– Jeg tror ideen om at det like gjerne kunne ha vært min historie, som virker. Den har ikke til hensikt å lure mottakeren, men det får en jo til å tenke: Det kunne like gjerne vært jeg som ikke turte være meg selv, forteller hun.

Samlet anonyme historier fra hele landet

– Det er veldig bra tall, synes vi. Alle videoene ligger på Facebook og Instagram, og «Gåformeg.no», og når de med så mange følgere som Maria Mena poster det på sin side, vil mange se dem, sier kommunikasjonsrådgiver i Fri, Arne Andreas Opheim til NRK.

Arne Andreas Opheim, Kommunikasjonsrådgiver i FRI

Kommunikasjonsrådgiver i FRI, Arne Andreas Opheim, håper den nye kampanjen til foreningen får alle typer folk til å delta i Pride.

De har samlet inn historier fra skeive i hele landet, anonyme historier om hvorfor de ikke kan eller tør å delta på «Pride». Kjente personer har så lånt ansiktet og stemmene sine til de enkelte historiene.

De håper at dette kan få andre til å stille i paradene i solidaritet med dem som ikke tør.

– Mange er usikre på om de kan få et godt og fint liv som åpne. Mange velger derfor å holde deler av identiteten sin skjult. Vi håper at dette kan bidra til at folk på arbeidsplasser, skoler og i lokalsamfunn snakker om dette. At folk tar aktivt stilling, og viser sine positive holdninger til dem rundt seg fortsetter han

De har fått inn 250 nye historier etter at de startet kampanjen i går.

Hvor mye kostet kampanjen?

– Vi valgte å sette av det relativt beskjedne budsjettet organisasjonen bruker direkte på festivalene til denne kampanjen. Men viljen til å stille opp har vært stor og mesteparten av arbeidet er gjort på dugnad sammen med byrået Saatchi & Saatchi og filmselskapet Tangrystan, forteller Opheim.

– Prosjektet har involvert alle avdelinger hos oss, forteller kundeansvarlig i Saatchi & Saatchi, Vetle Agledahl til Kampanje.

Masse hjerter

– Hva slags reaksjoner har du fått?

– Masse hjerter, og det er jeg veldig glad for. Men så er jeg heldig som stort sett har følgere med gode holdninger, avslutter Linnéa Myhre.