Plateselskapet Universal var føre var og klarte å få mobilisert markedsføringen av stjerneartister som bl.a. Eminem før avisstreiken startet, forteller markedssjef Morten Jensen. Selskapet mister allikevel mye verdifull omtale i avisene. Plateselskapene taper også på at de ikke får annonsert i dagspressen.
- Vi får jo ikke markedsført oss, og både Platekompaniet og andre bruker primært Akersgata til å markedsføre og annonsere. De mulighetene blir drastisk redusert så lenge streiken pågår, sier Jensen.
Vanskelig å informere
Rockefestivalen Norwegian Wood, som starter om to uker, følger spent med i utviklingen av avisstreiken, sier festivalsjef Sten Randers Fredriksen.
- Det er klart det betyr mye. Det å selge billetter er nå en ting, men det er like viktig å få intervjuer og bakgrunnstoff ut til publikum.
Satser på plakater
Selv om Festspillene i Bergen er inne i sin avsluttende fase, merker de avisstreiken, sier informasjonssjef Henning Målsnes. Han setter sin lit til at publikum leser Festspillprogrammet.
- I tillegg kommer vi til å jobbe med plakater og flyers ute i byen, men det veier ikke opp for det vi taper ved at avisene forsvinner, sier Målsnes, som synes det er vanskelig å beregne de økonomiske konsekvensene av streiken.
- Vi har ingen tall, men det viser seg med forestillinger som går over en tid og får gode forhåndsreportasjer og anmeldelser, at det er veldig viktig for salget.
Av Erik Jacobsen
Midt i musikken, NRK P2, fredag 31. mai 2002
Bearbeidet for nett av Mie Sundberg