Hopp til innhold

Jenshus misbrukt i Toro-reklame

Matprodusenten Toro brukte artist Ida Jenshus i reklame for ferdigmat uten å spørre om lov. Nå fjerner matgiganten reklameplakatene.

Toro-reklame og Ida Jenshus

Matvaregiganten tar selvkritikk, og fjerner nå plakatene der blant andre artist Ida Jenshus er brukt uten å ha blitt spurt på forhånd.

Foto: Julie Forchhammer / Morten Holm/Scanpix

– Det er fint å få vite det på forhånd når navnet ditt dukker opp i reklame, sier en perpleks Ida Jenshus til NRK.

Ida Jenshus

Artist Ida Jenshus hadde ikke blitt spurt av Toro før navnet hennes ble brukt i reklame for ferdigmat.

Foto: Lien, Kyrre / Scanpix

Lars Winnerbäck

Lars Winnerbäck spiller på Sentrum Scene torsdag. Den svenske artisten er også brukt i Toros reklame for ferdigmat.

Foto: myspace.com/larswinnerback

På plakater over hele Oslo har navnet hennes denne uka figurert i en reklame for matvareprodusenten Toros ferdigretter «Velbekomme».

Ideen bak reklamen er at rettene fra Toro er så lite tidkrevende å tilberede at det ikke vil være noe problem å få med seg de mange konsertene som finner sted i hovedstaden denne uka.

Ingen ble spurt på forhånd

Førstkommende torsdag spiller Ida Jenshus på Rockefeller. 24-åringen fra Steinkjer er på bussen i Trondheim og ikke klar over at hun blir nevnt i reklamen da NRK får tak i henne.

–Dette er nytt for meg og hele teamet mitt. Jeg har et stort apparat rundt meg som nå sjekker hvordan dette kan ha skjedd, sier en tydelig paff Jenshus.

Jenshus er en av seks artister Toro har valgt å trekke fram i sin reklamekampanje. Matvareprodusenten har ikke spurt noen av dem om de ønsker å medvirke.

Disse fem er med i Toros kampanje, i tillegg til Jenshus:

  • Thelma and Clyde
  • Royal Republic
  • Montée
  • Morgan Zarate
  • Lars Winnerbäck

«Merkeligste jeg har sett. Ser ut som noe vi burde fått penger for å være med på», kvitrer Montée-gitarist Erlend Mokkelbost, og slenger på hashtagen #torogate.

Fjerner alle plakatene

Geir Mikalsen, Toro

Geir Mikalsen, kommunikasjonsdirektør i Rieber og Søn, sier Toro vil fjerne alle plakatene med artistnavn. Han skylder på en kommunikasjonssvikt mellom Toro og reklamebyrået.

Foto: Jørund R. Unneland

Toro legger seg flat, og skylder på en misforståelse mellom selskapet og reklamebyrået Dist Creative.

– Her har det ikke blitt gjort en god nok jobb, og det har vært svikt i kommunikasjonen. Kampanjen kom på plakater før alle hadde forsikret seg om at jobben var gjort, sier Geir Mikalsen, kommunikasjonsdirektør i Rieber og Søn ASA Foodservice.

Selskapet vil nå fjerne alle plakatene der artistnavn blir brukt.

– Vi tar ned alle boardsene som det er artister på. Størstedelen av den planlagte kampanjen er uten artistnavn, så vi erstatter bare de plakatene med nye. Også vil vi sende e-post til artistene der vi beklager at navnene deres er brukt i kampanjen uten at de er spurt, sier Mikalsen.

– Tror du en e-post vil være tilstrekkelig oppreisning, eller kan det komme erstatningskrav?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Men plakatene har bare hengt en dags tid. Jeg kan ikke se at dette har vært alvorlig for artistene, så det har jeg et avslappet forhold til, sier Mikalsen, og legger til at Toro har mottatt en henvendelse fra ett plateselskap.

Hør saken fra Kulturnytt:

– God idé, dårlig utført

Markedsdirektør Paal Tarjei Aasheim i McCann Worldgroup skjønner at artistene reagerer.

Paal Tarjei Aasheim

Paal Tarjei Aasheim er markedsdirektør i McCann Worldgroup. Han berømmer Toro for ideen, men er kritisk til gjennomføringen.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

– Toro har brukt dem uten lov. De har ikke spurt om tillatelse, det burde de gjort. Det er synd, for dette er en veldig god idé som Toro kunne utnyttet på en bedre måte, til fordel for både artistene og for Toro selv, sier han.

Den erfarne reklamemannen synes konseptet bak Toros kampanje er godt, men at potensialet ikke er helt forløst.

– Hvis Toro hadde latt artistene spille hovedrollen i reklamen, fortalt hvor og når konsertene er, og tonet ned salgsbudskapet med en mindre logo tror jeg artistene hadde sagt ja til dette. Jeg tror også forbrukerne hadde syntes det var mer sympatisk, sier Aasheim.

Han sier det er en trend at annonsører ser mot kultursektoren i markedsføring av produkter.

– Vi er vant til at annonsører sponser idrettsutøvere, men stadig flere knytter seg til kulturbegivenheter. Men det er en grunnregel å spørre om lov til å gjøre ting, og ikke bare legge seg i kjølvannet uten å be om tillatelse.

Toro har lagt seg flate. Hvor morsom dag har de i dag?

– Det er aldri gøy å få skjenn for et overtramp. Det kan skje den beste. Intensjonen her var god, men gjennomføringen sto ikke i stil, sier Aasheim.

LES OGSÅ:

Toro-reklamen

Toro-reklamen som nå stoppes.

Foto: Julie Forchhammer

Kulturstrøm