Det blir opp til hvert enkelt tv-selskap som sender fra utlandet om de vil sende alkoholreklame på norsk tv eller ikke.
– Det er trist at hensynet til markedskrefter veier tyngre enn hensynet til helse og selvråderett, sier Erik Lahnstein (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet, til NRK.
Han har flere ganger vært i møte med EU-kommisjonen, og forsøkt opprettholde Norges unntak fra reglen om at land ikke kan forby alkoholreklame hvis en tv-stasjon sender fra et annet land. Eksempelvis TV3 som sender fra London.
Kan ikke inngå avtale med Norge
Nå viser det seg at den britiske regjeringen ikke kan inngå en avtale med Norge som hindrer at alkoholreklame sendt fra Storbritannia havner på norske tv-skjermer.
– Nå skal vi vurdere hva vi gjør videre, om vi skal forhandle videre med EU, eller forsøke å legge ned veto. Men, det er det en svært høy terskel for Regjeringen.
– Det måtte komme
– Dette måtte komme. Hvis Norge må bøye seg for dette, vil hele alkoholreklameforbudet forsvinne, sier Petter Nome som er direktør for Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Nome sier det er umulig å tenke seg at noen kanaler kan sende reklame, mens andre ikke har lov.
– For vår del er det helt greit med reklameforbud, men situasjonen som vil oppstå nå må jo føre til at hele reklameforbudet må revurderes.
Budweiser kontra Mack-øl
Han mener at hvis noen kommersielle kanaler får en inntektskilde som andre nektes vil det blir en ubalanse i konkurransesituasjonen, både mellom tv-kanaler og øl-produsenter.
– Det vil være være veldig urettferdig om man kan se reklame for Heineken og Budweiser på tv, mens Mack ikke engang kan reklamere i ukeblader.
– Mediepolitisk problem
Statssekretær Erik Lahnstein sier det er to aspekter ved britenes beslutning.
– Ved å sende alkoholreklame sender man et signal om at alkohol er et produkt på linje med alle andre produkter.
Han sier at også mediepolitisk er dette et problem.
– Dette vil innebære at selskaper som ikke er basert i Norge, som feks TV3, kan vise alkoholreklame og få større inntekter enn eksempelvis TV2, som ikke kan vise alkoholreklame, sier han og har tatt opp problemstillingen med den britiske Europa-ministeren David Lidington.
– Han sier det eneste Norge kan gjøre, er å oppfordre tv-kanalene til ikke å sende alkoholreklame. De har ingen mulighet til å hindre det, sier Erik Lahnstein (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet, til NTB.
Opp til tv-selskapene
EU sa i sommer klart ifra om at Norge må ta inn det såkalte TV-direktivet. Regjeringen har siden det sondert mulighetene for å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer.
- Les også:
EU har signalisert at det vil være en mulighet for Norge å opprettholde sitt forbud ved å inngå en slik avtale med britene. Men det avviser altså den britiske regjeringen.
– Det var et svært avklarende møte. Det blir altså opp til tv-selskapene om de vil sende alkoholreklame, sier Lahnstein.
Rusfeltets samarbeidsorgan (ACTIS) frykter at innlemmelse av direktivet vil åpne for alkoholreklame fra TV3 og TV Norge-kanalene Max og Fem. Disse sender fra London. I tillegg er det frykt for at TV 2 kan bli fristet av nye, store reklameinntekter og ordner seg slik at London rent teknisk kan bli sendested for noen av selskapets kanaler.