Hopp til innhold

Kan sende alkoreklame på norsk tv

Norge får ikke britisk hjelp til å hindre alkoholreklame på norske tv-skjermer. – Nå rakner alkoreklameforbudet i Norge, sier Petter Nome.

Pils

Alle kanaler som sendes fra utlandet til norske tv-seere kan sende reklame, mener EU.

Foto: Bierud, Espen / Espen Bierud/NRK

Erik Lahnstein

Erik Lahnstein

Foto: Sven Erik Dahl/Samfoto

Det blir opp til hvert enkelt tv-selskap som sender fra utlandet om de vil sende alkoholreklame på norsk tv eller ikke.

– Det er trist at hensynet til markedskrefter veier tyngre enn hensynet til helse og selvråderett, sier Erik Lahnstein (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet, til NRK.

Han har flere ganger vært i møte med EU-kommisjonen, og forsøkt opprettholde Norges unntak fra reglen om at land ikke kan forby alkoholreklame hvis en tv-stasjon sender fra et annet land. Eksempelvis TV3 som sender fra London.

Kan ikke inngå avtale med Norge

Nå viser det seg at den britiske regjeringen ikke kan inngå en avtale med Norge som hindrer at alkoholreklame sendt fra Storbritannia havner på norske tv-skjermer.

– Nå skal vi vurdere hva vi gjør videre, om vi skal forhandle videre med EU, eller forsøke å legge ned veto. Men, det er det en svært høy terskel for Regjeringen.

– Det måtte komme

Petter Nome

Petter Nome

Foto: Erlend Aas / Scanpix

– Dette måtte komme. Hvis Norge må bøye seg for dette, vil hele alkoholreklameforbudet forsvinne, sier Petter Nome som er direktør for Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Nome sier det er umulig å tenke seg at noen kanaler kan sende reklame, mens andre ikke har lov.

– For vår del er det helt greit med reklameforbud, men situasjonen som vil oppstå nå må jo føre til at hele reklameforbudet må revurderes.

Budweiser kontra Mack-øl

Han mener at hvis noen kommersielle kanaler får en inntektskilde som andre nektes vil det blir en ubalanse i konkurransesituasjonen, både mellom tv-kanaler og øl-produsenter.

– Det vil være være veldig urettferdig om man kan se reklame for Heineken og Budweiser på tv, mens Mack ikke engang kan reklamere i ukeblader.

– Mediepolitisk problem

Statssekretær Erik Lahnstein sier det er to aspekter ved britenes beslutning.

– Ved å sende alkoholreklame sender man et signal om at alkohol er et produkt på linje med alle andre produkter.

Han sier at også mediepolitisk er dette et problem.

– Dette vil innebære at selskaper som ikke er basert i Norge, som feks TV3, kan vise alkoholreklame og få større inntekter enn eksempelvis TV2, som ikke kan vise alkoholreklame, sier han og har tatt opp problemstillingen med den britiske Europa-ministeren David Lidington.

– Han sier det eneste Norge kan gjøre, er å oppfordre tv-kanalene til ikke å sende alkoholreklame. De har ingen mulighet til å hindre det, sier Erik Lahnstein (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet, til NTB.

Opp til tv-selskapene

EU sa i sommer klart ifra om at Norge må ta inn det såkalte TV-direktivet. Regjeringen har siden det sondert mulighetene for å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer.

EU har signalisert at det vil være en mulighet for Norge å opprettholde sitt forbud ved å inngå en slik avtale med britene. Men det avviser altså den britiske regjeringen.

– Det var et svært avklarende møte. Det blir altså opp til tv-selskapene om de vil sende alkoholreklame, sier Lahnstein.

Rusfeltets samarbeidsorgan (ACTIS) frykter at innlemmelse av direktivet vil åpne for alkoholreklame fra TV3 og TV Norge-kanalene Max og Fem. Disse sender fra London. I tillegg er det frykt for at TV 2 kan bli fristet av nye, store reklameinntekter og ordner seg slik at London rent teknisk kan bli sendested for noen av selskapets kanaler.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)