Hopp til innhold

På jakt etter kunstmuseenes musikkskatter

Jazzklubben har gravd i musikkarkivene til to av Norges største kunstinstitusjoner, Henie Onstad Kunstsenter og Munchmuseet.

Samklang! Svein Finnerud Trio og Jan Garbarek Kvintett

Svein Finnerud Trio og Jan Garbarek Kvintett på Høvikodden

Foto: Arthur Sand

Tekst og programleder for denne utgaven av Jazzklubben: Lars Mørch Finborud

I dag hvor nesten alle kunstformer og musikksjangre har fått sitt eget hus, enten det er Filmens, Litteraturens og Dansens hus eller Nasjonal Jazzscene, er det vanskelig å forestille seg 60-tallets Oslo med kun et par konsertscener. Derfor ble Henie Onstad Kunstsenter og Munch-museet, med sine nybygde konserthaller, to av de viktigste arnestedene for eksperimentell musikk i Norge.


Et mulighetens museum

Hør et til nå uutgitt opptak med Svein Finnerud Trio fra Høvikodden 8. mars 1971

Henie Onstad Kunstsenter var tiltenkt å være et norsk svar på Louisiana utenfor København eller Walker Art Center i Minneapolis i USA. Bygd som et tverrkunstnerisk senter, hvor ikke bare malerier skulle samle støv, men hvor de «nye» kunstformene som performance, moderne dans, teater, film og musikk skulle få rom.


Finnerud og Garbarek på Høvikodden

Soft Machine på Høvikodden i 1971

Soft Machine på Høvikodden i 1971

Allerede i kunstsenterets første driftsår begynte Høvikodden å bli et sentralt samlingspunkt for den nye norske jazzscenen. Den første uken etter åpningen spilte både Jan Garbarek og Svein Finnerud Trio ved senteret og begge disse artistene skulle spille der flerfoldige ganger de neste årene. Jan Garbarek spilte sin første konsert på kunstsenteret den 28. August, 1968, kun fem dager etter åpningen. Opp gjennom årene spilte Garbarek på Høvikodden i besetninger med Fred Nøddelund, Eberhart Weber, Sheila Jordan, Maurice Weddington, Jack Reilly, Jan Erik Vold, samt med sine egne trioer, kvartetter og kvintetter. Garbarek og Finnerud skulle også stå på scenen sammen på Høvikodden. I en konsert/happening kalt Samklang! i februar 1971 spilte Jan Garbarek Kvintett og Svein Finnerud Trio sammen i over 7 timer. Konserten, som er det eneste samarbeidet mellom disse pionerene, inkluderte kostymer, hypping bruk av ergometersykler samt nedslipp av 3000 erter på publikum som avslutning av konserten.


Munch-museet og musikken

Svein Finnerud Trio på Munchmuseet

Svein Finnerud Trio på Munchmuseet

Munch-museet på Tøyen i Oslo ble åpnet i 1963, til hundreårs feiringen av Edvard Munchs fødsel. Bygningen, som ble tegnet av arkitektene Gunnar Fougner og Einar Myklebust, inkluderte utstillingssaler, en kino og en stor konsertsal med et Steinway flygel. Og hvor det står et Steinway flygel dukker det raskt opp konsertarrangører. Fra åpningen i 1963 begynte både Ny Musikk og Norsk Jazzforum å arrangere hyppige konserter ved museet. Det er vanskelig å forestille seg dette om man besøker Munch-museet i dag, da selve konsertsalen har vært stengt i lang tid for restaurering av malerier og omfattende sikkerhetstiltak har satt sine spor. Men Munch-museet huset de første årene en bråte med konserter hvor trommeslagere holdt stikkene 3 centimeter unna Munch sine malerier. Til de som restaurerer maleriene «Solen» og «Mader Alma» i disse dager; om dere finner små hull i bildene, så er det bare å ringe Jon Christensen!
Navn som Bill Evans Trio, Dream, Bjørn Fongaard, Svein Finnerud Trio, Earl Wilson, Arne Nordheim, Jan Garbarek og Karin Krog opptrådte alle på Tøyen. Utover 60-tallet var museet hjem for noen av de mest banebrytende happenings i Norge, blant annet verket «Abstraction 1» av Kjell Skyllstad, kanskje det mest komplette forsøket på å skape en happening i Norge. «Abstraction 1» var en type gesamtkunstwerk som skulle sammensmelte absolutt alle kunstformer i en gryte og inneholdt dans, filmprojeksjon, action-painting, lysshow, resitasjon av John Cage sine skrifter, alt innsvøpt i live frijazz spilt av Svein Finnerud Trio.


Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP