Hopp til innhold

Jan Groth - spor og rom

Er Jan Groths berømte strek et uttrykk for kunstnerens følsomme personlighet - eller uttrykker den bare seg selv? Vi oppdager nye sider ved Groths kunst når den sees sammen med kunst av hans samtidige.

Tekstilkunst av Groth og Morris

Jan Groth: Tegn (t.v.) mot Morris (t.h.). Groth/BONO2009

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Utstillingen "Jan Groth - traces and spaces" (Jan Groth - spor og rom) på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden viser kunstnerens arbeider sammen med verk av hans samtidige. Men for å se sammenhengene bør man være vel bevandret i kunsthistorien!

Den følsomme streken

Det første vi møter på utstillingen, er Per Manings video der vi ser streken når den skapes av Jan Groths følsomme og urolige kunstnerhånd. Man må bare ikke forledes til å tro at dette er utstillingens røde tråd. For streken kan betraktes på mange måter. Også som de konturene som er igjen av en figur - altså som en avpillet figur. Men da er vi over i en annen type kunst, den som kommer etter modernismen.

Den vevde streken

På utstillingen ser vi også streken overført til store vevtepper av Benedicte Groth. Den er altså gjennom en lang og møysommelig prosess overført til et annet medium som vevingen er. Og da er den vel ikke lenger et spontant avtrykk? Derimot "representerer" den et avtrykk. Altså er vi lenger vekk fra det spontane. I tegningen er streken hans følsomme og urolige personlighet. Når den går gjennom flere medier,er den ikke lenger et uttrykk for sjelen.

Symbol eller allegori

Når strek og sjel er ett, er streken et symbol. Det materielle er streken, det sjelelige er kunstneren selv. Det ser vi på videoen. Overført til for eksempel vev, er vi inne på en annen type oppfatning der streken ikke lenger er et symbol. Marianne Heske har vært opptatt av å vise hvordan den ettermoderne kunst ikke er symbolsk, men allegorisk. Den står for noe annet enn seg selv. Her ser man forskjellen gjennom å se både Groths tegninger og tepper.

Nye sider ved Groth

Groth sees her sammen med kunstnere som er opptatt av det personlige jeg. Men han er også stilt ut sammen med minimalisten Donald Judd. Altså en som representerer en kunstretning som ikke skulle uttrykke noe som helst av kunstnerens personlighet. "Kunsten er det vi ser - og ikke uttrykk for noe annet enn det vi ser", var slagordet.

Jan Groth: Skulptur V (2006). Groth/BONO 2009

Jan Groth: Skulptur V (2006). Groth/BONO 2009

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Jan Groth blir ofte oppfattet som den modernistiske kunstneren med den følsomme streken - ofte knyttet til Pariserskolen og abstrakt ekspresjonisme. Men her ser vi en mangfoldig kunstner som også plasserer seg inn i den ettermoderne kunsten. For her er også det tilfeldige understreket. Som i hans "Skulptur V" - plassert like ved Saitos tre sammenstilte planker.

Krever kompetanse

Vi ser altså en utstilling som krever kompetanse for å oppdage fellesskapet mellom kunsten til Groth og kunsten til hans samtidige. Det er ikke lett å vite hvor man skal begynne. Og selvsagt kunne man ha lagt opp utstillingen mer pedagogisk. Men det kunne også ha blitt en kjedelig utstilling. Her får vi aha-opplevelser! Utstillingen er åpen til 13. september.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor