NRK Meny
Normal

- Jeg kjører i lykkerus

Nå skal Ford få så det monner: for motoren, for kjøreegenskapene, for designet, morofaktoren og for fargen. Alt er rett og slett fantastisk bra - bortsett fra prisen da selvfølgelig…

Ford Focus ST
Foto: Theodor Kristensen

Jeg tør innrømme at jeg ikke har vært noen stor Ford-fan de siste årene. De lager fine biler, og enkelte veldig morsomme, men de har ikke klart å vekke ”må-ha begjæret” i meg. Antakelig fordi de satser så enormt på storbrukerne. Biler som ”alle” skal like og firmaer bestille i dusintall til sine reisende arbeidere. Det blir vanskelig å drømme om noe som er så til de grader stereotypt.

Ford Focus ST
Foto: Theodor Kristensen

Men nå skjer det noe med de latente Ford-følelsene mine som satte seg den dagen pappa i 1978 kom hjem med en rød og hvit 60-talls 17M. Det var kul Ford det! Nesten like kul som nye Focus ST!

Den 5 sylindrede turbo-børsa fra Volvo, skrudd helt opp til 225 hestekrefter, skal du ikke tulle med. Den krever et chassis, et veigrep, en styring og en balanse med spisskompetanse. Det har Focus ST! Om du ikke har evnen til å kose deg bak rattet her, kan du gå tilbake til potetgullposen og fjernkontrollen.

Godlyd fra motoren

Ford Focus ST
Foto: Theodor Kristensen

Jeg har kjørt over 100 mil på to dager i ren lykkerus. Motoren gir fra seg godlyd som treffer midt i trommehinna. Akselerasjonen drar til 100-punktet på 6,8 skunder, men mer imponerende er momentet du har i nær sagt alle hastigheter og uansett gir. Her hentes det opp fra kjelleren bare du tenker på gasspedalen. Styringen kan programmeres i tre forskjellige nivåer: komfort, normal, og sport. Du kan like gjerne låse den i sport med en gang!

Fargen alene er grunn nok til å kjøpe en Focus ST, men denne bilen har massevis av fristende detaljer. Nå som det er snø kjører vi på 17-tommere, men den leveres standard med 18-tommers verstinger.

Stor nok for en familie

Ford Focus ST er stor nok for en hel familie på alle måter, og du kan til og med få den med fem dører og en litt mer anonym farge - om du må!

Ford Focus ST
Foto: Theodor Kristensen

Det du ikke får gjort så mye med er startprisen på 430.000,-. Ford skal ikke klandres , det er avgiftene sin skyld. Flere hester, flere sylindre er ting som ikke funker bra i Norge. Konkurrentene blir farlig mye rimeligere en Focus ST. Men prøv den før du bestemmer deg, så skal du se at penger plutselig ikke betyr noe!

Om Fordfølelsen er vekket hos deg også, skal du få en langt rimeligere trøst: Lillebror Ford Fiesta ST med 2,0 liters turbo på 150 hk koster bare litt over halvparten. Jeg skal ikke påstå at den er like rå, men fy feite for en morsom bil det også er! Ford… Nei, man skal ikke kimse av Ford!