Stem på ditt favorittslagord nederst i saken!
Kommunesammenslåing er et brennhett tema i debatter om dagen. I slike tider kan det derfor være viktig med tydelige kommuneslagord som skaper samhold i lokalsamfunnet. Men et slagord kan også virke mot sin hensikt.
I Troms er det snakk om å dele inn i fire superkommuner. Det kan hende slagordet til Salangen, "Sprenger grenser" ikke akkurat var ment i den retning.
– Slagord skal være en slags oppsummering av hva man er og hva man står for. Ofte står kommuneslagordene alene og handler ikke om hva kommunen egentlig står for, sier Kjell Terje Ringdal, lektor ved Markedshøyskolen i Oslo.
"Trivsel og vekst" eller "vekst og trivsel"
Det kan virke som at ikke alle slagord er helt gjennomtenkt, men at de heller er fine ord. Vågsøy sitt «Vekst og trivsel» minner veldig om Vikna sitt «Trivsel og vekst».
Ordfører i Vågsøy Morten Andreas Hagen sier at slagordet kom til før hans tid, men innrømmer at det ikke er det mest originale slagordet som er der ute.
– Men det er nok mer vekst og trivsel i Vågsøy enn i Vikna, ler Morten Andreas Hagen.
Ikke mange er klar over hva som er slagordet for sin hjemkommune eller at det finnes et slagord. Men allikevel blir det brukt ressurser på å samle velvalgte ord som skal representere kommunen på best mulig måte.
Ringdal mener mange slagord ikke er gjennomtenkte, men bare laget for å ha et slagord.
– Det er nok mye som er laget på nachspiel. Jeg er for at en kommune må betrakte seg som et produkt, og på samme måte som et produkt skal kommunen skape begeistring og samhold.
Kårer den mest kreative
Nitimen har samlet 20 slagord, og nå overlater vi resten til deg. Stem frem det slagordet som du mener er mest kreativt.
– Vi elsker mange av disse slagordene og vil med denne kåringen finne ut hvilken kommune som har det mest originale. Vi har plukket ut 20 favorittslagord, men det er opp til folket å bestemme hvilke av disse som er det aller mest kreative, sier programleder i Nitimen Ida Kjøstelsen og Pål Thoresen.
Vinneren blir kåret i Nitimen mandag 7. september.