-Selvom jeg ikke gjør slike ting som dette veldig ofte, så er min erfaring at de første par spørsmålene av og til kan føles litt pinlige å stille. Derfor; -bare spør meg om alt dere måtte ønske, og selvfølgelig - gjerne om ting som har med musikk generelt å gjøre.
Pat Metheny satt sentralt plassert midt på scenen i Alexandrarestauranten litt etter kl. 12.00 og inviterrte de nesten 200 fremmøtte entusiastene til å stille spørsmål.
To konserter
- ”Du gjorde to konserter med det samme bandet i går kveld”, spurte kveldens første modige.
Hvordan føltes det; blir de svært ulike i forhold til det innholdet du ønsker å legge I fremførelsen?
- Først må jeg få si at det blir en helt naturlig prosess når du spiller med så fantastiske musikere som Arild Andersen og Paal Nilssen-Love, som faktisk er født her I byen I tilfelle dere ikke visste det. Disse gutta tok fullstendig av I går kveld; de har en komplett forståelse av strukturen og funksjonaliteten I musikk.
Jeg ELSKER å få muligheten til å spille mer enn én konsert på samme dag på den samme scenen. På den måten får du en sjanse til å lære de andre I bandet å kjenne, du får en følelse av selve rommet I seg selv, og dets akustiske kvaliteter. Konsert nummer to blir et resultat av den kunnskapen du får fra den første og gruppens selvtillit øker tilsvarende.
Viktigste
- Hva vil du si er det viktigste aspektet ved musikk?
- Den store pianisten Hank Jones sa en gang at det hele er et spørsmål om å spille riktig akkord til riktig tid. Det viktigste for en musiker er å fokusere på å beherske sitt instrument og lære musikalitetens språk. Ofte har yngre musikere ennå ikke stilt seg selv spørsmålet ”Hvorfor?”. De har ikke tenkt prosessen igjennom; note for note, idé for idé. Deres tenkemåte blir derfor usammenhengende. Musikk og improvisasjon er presentasjon av en historie eller stemning. Harmonier og rytme setter an en følelse. Noen kaller denne følelsen for åndelig eller gudegitt, men det gjør ikke jeg.
Jeg liker å sammenligne denne forståelsen av det musikalske språket med en kjøleskapsreparatør. Han tar en titt på kjøleskapet, og forstår nesten umiddelbart hva som er galt. Han har all kunnskap, erfaring og verktøy som trengs for å reparere det. Selvom det kan være imponerende å se så er det ikke akkurat noen nådegave. Det er et spørsmål om balanse, om muligheter og forberedelse. Du vet, det handler ikke så mye om hva du spiller, men hvordan; Prosessen.
Først interessert i musikk
- Når ble du først interessert i musikk?
- Hhm, sannsynligvis på samme måte som mange av dere som er her I dag. Jeg var heldig fordi foreldrene mine alltid spilte masse musikk hjemme. Da jeg var ett år, fant moren min faktisk ut at jeg stoppet å gråte dersom hun spilte klassisk musikk. Hun sa at den mest effektive platen var, ”All The Classical Music You’ll Ever Need!”.
Improvisasjon
- Hva tenker du på like før du begynner å improvisere?
- Godt spørsmål. Jeg prøver å gjøre meg veldig tilstede I ”her og nå”, være veldig fokusert på hva jeg gjør akkurat I øyeblikket. Jeg spiller, samarbeider med andre musikere. Kanskje vil en servitør miste et glass I gulvet borte ved baren, kanskje vil trommeslageren plutselig snu beatet. Du vet, hvis du tenker på å spise en søtpotet, så følger det med en masse assosiasjoner som involverer søtpoteter…og ikke asparges. Du må på en måte holde deg innenfor den assosioasjonssfæren som du valgt til akkurat den låta du spiller.
Lære om improvisasjon
- Finnes det en god måte å lære om improvisasjon på?
- I begynnelsen, la oss si I løpet av de første åtte år eller så, tror jeg at det er bedre å ha ti plater som du kan ut og inn, fremfor hundrevis du bare gjenkjenner. Få tak I plater av Miles [Davis], [Sonny] Rollins, de to ”Live at the Vanguard”-platene er jo klassikere, og for meg står spesielt platene til Herbie [Hancock] høyt. Hør på platene, syng ved siden av soloene. Lytt til store improvisatører. Wes Montgomery var en av de mest undervurderte musikere I verden. Han spilte med en nærmest ustoppelig strøm av kreative idéer.
Andre musikkstiler
- Lytter du til andre musikkstiler enn jazz?
- Absolutt. Spesielt musikk hvor man raskt forstår at musikerne bare er nødt å spille dette slik, eller dø! Jeg kan høre dette hos Stravinskij og også hos Dolly Parton. Bare tenk på symfoniorkesteret! En masse mennesker som lytter til hverandre og spiller sammen; dette er en av menneskehetens store bragder.
Konserter eller plateinnspillinger
- Foretrekker du å spille konserter, eller plateinnspillinger?
- For meg, handler det veldig mye om å gjøre konserter.. Fra jeg var 18 til jeg var 43 gjorde jeg 250 konserter I året. Jeg elsker å kunne diskutere alle detaljer og alle subtile variasjoner med de andre I bandet. Jeg elsker samspillet og spontaniteten.
Egen musikk
- Hører du mye på din egen musikk?
- Jeg liker å høre på det I bilen. Platen mine låter alltid best når jeg kjører. Plutselig ser jeg en solnedgang, og tenker: ”yeah, that’s cool!!”.