Hopp til innhold

Harry Potter og Fangen fra Azkaban

Harry Potter har fått ny regissør, men det merkes nesten ikke. ”Fangen fra Azkaban” er kanskje en mørkere og dystrere historie enn de to første, men Alfonso Cuarón har ikke turt - eller fått lov til – å ta for mange sjanser.

Harry Potter og Fangen fra Azkaban
Foto: Filmweb

 

5 stjerner

Den morsomme magien og spennende underholdningen er den samme. Dette er fremdeles et fabelaktig filmeventyr!

Skummel nyhet

Harry Potters tredje år på Galtvort innledes med en skummel nyhet. Magikeren Sirius Svaart har rømt fra fengselet Azkaban og er trolig på vei mot Galtvort for å ta livet av Harry. Derfor omringes skolen av desperanter, Azkabans voktere, som er like skumle som ringskrømtene i ”Ringenes Herre”. Og Harry, Ronny og Hermine oppdager at det ikke er så lett å finne ut hvem man egentlig skal passe seg for.

Uforløst sinne

Tonen er mørkere, bildene er skumlere og Harry Potter har mer uforløst sinne boblende under overflaten, men Daniel Radcliffe har mer å gå på i hovedrollen. Harry sliter med savnet av en mor og en far, men heller ikke denne gangen tør filmen ta konsekvensen av det fullt ut. At regissør Alfonso Cuaróns forrige film var den heftige ”Og mora di også”, skapte forventninger om en Harry Potter-historie med undertoner av tenåringers gryende seksualitet (og i begynnelsen av filmen kan man jammen lure på hva Harry egentlig driver med under dyna si), men dette eventyret er nesten fritt for kyss, klapp og klem. Det er greit, for dette er jo først og fremst beregnet for unger.

Strammere historie

Effektene er førsteklasses. Desperantene er fantastiske marerittvesener og en hippogriff ser overbevisende levende ut. En flyvetur med sistnevnte byr på de vakreste bildene i Potter-serien så langt. De menneskelige figurene er fremdeles en blanding av godhjertede veteraner som Gygrid og Humlesnurr og skumlere menn som professor Slur og vaktmesteren. Harrys duell med sin ekle medelev Malfang pågår fortsatt, men er som en fotnote å regne her. ”Fangen fra Azkaban” er i hele tatt kortere enn sine forgjengere og tjener litt på at historien er strammere og kortfattet, selv om fans av boka vil savne flere figurer og tråder som ikke er tatt med i filmen.

Innfrir

”Harry Potter og fangen fra Azkaban” innfrir alle forventninger jeg hadde og ser ut til å bli den mest suksessrike filmatiseringen av J.K. Rowlings figur så langt.

Den fjerde filmen, ”Ildbegeret”, er allerede under innspilling med nok en ny regissør, irske Mike Newell. Steve Kloves har igjen skrevet filmmanus, John Williams komponerer musikken, produsentene og skuespillerne er de samme, så det er lite trolig at nummer fire blir dårligere enn denne tredje. Hollywood-penger har nok en gang har finansiert en flott storfilm produsert i Europa!

 

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters