Hopp til innhold

Gripende teater

Nationaltheatrets oppsetning av Glassmenasjeriet er gripende og vakker med nært og følsomt spill.

Kjersti Holmen og Birgitte Larsen i Glassmenasjeriet av Tennessee Williams på Nationaltheatret.
Foto: Marius E. Hauge

Regissør Sophia Jupiter og scenograf Karin Lind har skapt den mest intime av alle scener ved å skyve det trange scenerommet ut mot publikum. En takhøy tyllgardin deler det avlange scenerommet og illustrerer at dette er minner fra fortiden. Det forteller også rollefiguren Tom oss i starten.

Minner fra fortiden

Teksten forteller om søskenparet Tom og Laura som lever med moren Amanda. Faren har forlatt dem og de lever på den lønnen Tom tjener som lagerassisten. ”Glassmenasjeriet”, som kom i 1944, er det stykket som ligger nærmest opp til sørstatsdikteren Tennessee Williams eget liv.

En botsøvelse

Han beskriver sin mor i dette stykket som en aldrende sørstadsskjønnhet som lever i fortiden ute av stand til å se den virkeligheten som omgir henne. Og virkeligheten, det er at sønnen Tom er homofil og søsteren Laura, som har en funksjonshemning, er så sjenert at hun mistrives ute blant folk. Moren har illusjon om at hun skal bli godt gift.

Enhjørningen er Lauras (Birgitte Larsen i Glassmenasjeriet) mest dyrebare glassfigur.
Foto: L-P Lorentz

Stykket er også forfatteren Williams botsøvelse. Han avslører sitt svik mot søsteren og moren og sin skyldfølelse for det. Sviket blir illustrert veldig konkret i stykket, ved at lyset blir borte. Strømmen blir slått av. Tom har brukt pengene som skulle betalt strømregningen til å betale medlemsskap i Sjømannsforbundet. Han er på vei ut og vekk. Den praktiske følge er at det er en femarmet stearinlysestake som skaper det intime lyset over stykkets avgjørende scene.

Skjørt som glass

Tennessee Williams bruker glassfigurer som bilder på menneskene i dette stykket. Det er Laura som samler på de skjøre glassfigurene. Ensomheten og håpløsheten til disse tre personene siger fra den forhutlete scenen ut til oss i salen og man kunne høre en knappenål falle. Jeg ble sittende åndeløst og bivåne at Laura får et urealistisk håp som så knuses samtidig som den fineste glassfiguren hennes går i stykker. Thorbjørn Harr og Kjersti Holmen viser oss et fortvilet kjærlighet hat-forhold mellom mor og sønn, forventninger og skuffelser fint balansert mot skjørheten hos Laura. Jan Gunnar Røise fungerer fint som en jordnær og sterk figur blant de andre skjøre personene.

Thorbjørn Harr som Tom i Glassmenasjeriet. Foto L-P Lorentz
Foto: L-P Lorentz

Tennesee Williams er følelsenes dikter – han er en poetisk realist som bruker symboler for å si det som ikke replikker kan si. Og i likhet med Eugene O’neill, henter han mye av temaene fra sitt eget liv Williams hovedtema er løgn og bedrag, mangel på kommunikasjon. Menneskene forstår hverandre simpelthen ikke. Folk våger ikke å snakke oppriktig sammen. Derfor blir alle mennesker ensomme. Avsondret fra hverandre i sine drømmer og håp.

Kulturstrøm

  • Norge vant sølv i EM brass band

    Eikanger-Bjørsvik Musikklag fra Nordhordland havnet på en 2. pass i det europeiske brassbandmesterskapet i mesterskapsseksjon i Palanga i Litauen lørdag.

    I tillegg vant de solistpris for trombonisten.

    – Eikanger-Bjørsvik er veldig fornøyd med 2. premie på EBBC 2024 Palanga, skriver Eikanger-Bjørsvik musikklag på Facebook.

    Brassband Treize Etoiles fra Sveits fikk 1. plass og Brassband Willebroek fra Belgia fikk 3.-plassen, ifølge resultatlisten.

  • 40 år sidan Dollie-jentene song for livet

    Søndag er det nøyaktig 40 år sidan den norske duoen Dollie de Luxe deltok i den internasjonale Eurovision-finalen med låten «Lenge leve livet».

    På Instagram spør Dollie-medlem Ingrid Bjørnov om andre også har hatt filler i håret! Benedikte Adrian var den andre i duoen, som kom på 17. plass i finalen.

    Dollie de Luxe ble nummer 17 av 19 i den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen i 1984.
  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP