Hopp til innhold

Gavekort til kultur pop til jul

Flere kjøper gavekort til kulturopplevelser i julegave. Og det er særlig kinobilletter som er populære.

Saga kino
Foto: Fawad Ashraf / NRK

På Saga Kino i Oslo står folk i kø for å kjøpe gavekort til venner og slektninger i dagene før jul. Oslo Kinematografer har i år solgt gavekort for 60 prosent mer enn i fjor.


Gavekort til kultur pop til jul

Trenden gjelder også kinoene i resten av landet. Trondheim kino forteller om en salgsøkning på 30 prosent, og ved Kino 1 i Arendal har kinosjef Robert Christian Johnsen enda travlere dager.

- I fjor solgte vi 466 billetter totalt og i år er vi oppe i 658 billetter. Og det er noen dager igjen til jul så vi regner med mellom 60 og 70 prosent økning i forhold til i fjor.

Teater og opera

Også mange teater-billetter blir å finne under norske juletrær. Og ved den norske opera er årets gavekorthandel større enn noen gang, forteller Liv-Beate Skavdal.

- Vi har solgt nærmere 500 gavekort og det er nesten en fordobling i forhold til i fjor.

Mindre materialistisk

Sosialantropolog og trendanalytiker Gunn-Helen Øye tror vi er på vei mot et samfunn der det materialistiske vil bli mindre viktig.

- Det blir morsomt å se om julegaven er det første skrittet på veien mot det. Hvis man er operaelsker og får et gavekort til operaen så viser det at giveren kjenner den man gir gaven til, og ønsker å gi en gave mottakeren kan få glede av.

Øye tror dette kan bety gode tider for kulturinstistusjonene.

- Det tror jeg. Dette vil krydre kulturlivet veldig.









Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters