- Forsikringer og pensjonsordninger er de mest foretrukne frynsegodene, forteller Torstein Ingebretsen i Multibrand, et av flere firma som lever av å tilrettelegge og gi råd om frynsegoder til norske bedrifter.
De har bedt de ansatte hos sine kunder velge frynsegoder innenfor en viss totalsum, og når man svarer anonymt, velger selv en trendy 25 åring å satse på økonomisk trygghet. I det private næringsliv har under halvparten av de ansatte pensjonsordning. Men det er ikke det frynsegodet man helst vil skryte av.
- Firmabil er definitivt et av de frynsegodene folk liker å fortelle at de har. Fri mobiltelefon er et annet. I IT-bransjen er det flott å kunne nevne det digitale videokameraet, sånn i forbifarten. Det følger med hjemme-pc-en det, vet du.
I firmabil til jobben...
Trendy men ikke lønnsomt
Men hva med de nye og trendy frynsegodene vi har hørt så mye om da? Som for eksempel bedriftsbarnehage? Ingebretsen drar litt på det:
- Det er jo ikke så vanlig ennå da, men det tror jeg garantert det kommer til å bli. Ellers har vi jo de "nye amerikanske" frynsegodene som vaskehjelp, for eksempel. Det skrives mye om det, men vaskehjelp er ikke skattemessig lønnsomt, og de fleste velger heller lønn dersom det er et alternativ.
Javel, men i den grad noen velger seg vaskehjelp, har Torsteins konkurrent Espen Gustavsen i Compensation Management funnet noe interessant. Naturligvis er det de travleste, altså de med høy utdannelse og lønn og samtidig et hjem og en familie å ta seg av. Men bare kvinnene. Forøvrig scoret rengjøring høyest i en avstemming i Dagbladet i september, foran bilhold og massasje. Men da så man ikke på hva det kostet.
Hva så med treningsstudio?
- Det er som regel yngre mennesker, spesielt de som ikke er gift, samboende eller har barn. Det kan ha noen med at de har mer tid til å trene eller at man tenker at man har større sjanse til å finne en partner om man er bedre trent, smiler Ingebretsen.
Livssituasjonen avgjør
Aha, tenker vi. Her begynner vi å se et mønster. Riktignok kan det variere mellom bransjer og lønnsnivåer hvilke frynsegoder som er tilgjengelige, men det er helt andre ting som påvirker våre ønsker og behov:
Mobiltelefon-ordning er populær blant menn...
- Det er faktisk det vi kaller sosioøkonomiske variabler, som alder, om man har partner, barn osv, som er mest utslagsgivende for hva vi ønsker oss av frynsegoder. Eldre arbeidstakere er for eksempel mer interesserte i fleksibel arbeidstid og ekstra fridager enn de yngre og nyutdannede.
Men også kjønn ser ut til å spille en viss rolle. Selv om det er store forskjeller mellom bedrifter er kvinner klart mer opptatt av ansattegoder som fremmer økonomisk trygghet, helse, trivsel og fleksibilitet. Menn er tydelig mer tiltrukket av mer håndfaste ting som aviser, telefon, firmabil, eller cash...
Frynsenes ti på topp?
Og noen stor og autoritativ liste over de mest populære frynsegodene finnes ikke. Men skal vi allikevel driste oss til å sammenfatte de undersøkelsene vi har sett, foreslår vi herved Nitimens 10 på topp med litt usikker rekkefølge:
*Pensjonssparing
*Livsforsikring og uføredekning
*Mobiltelefon
*Firmabil
*Hjemme-pc
*Gratis kaffe, te og frukt
*Ekstra feriedager
*Treningsstudio
*Vaskehjelp
*…og TV-lisens!
Og for ordens skyld nevner vi at denne lista ville sett helt annerledes ut utenfor Skandinavia. 30 av de 50 mest vanlige frynsegodene i USA, for eksempel, er offentlige helsetjenester her til lands.
Og helt til slutt: Ordet frynsegoder er direkte oversatt fra det engelske ’fringe benefits’, som egentlig betyr fordeler ved siden av-, eller i tillegg til den ordinære lønnen. Ordet ’fringe’ har ikke de samme assosiasjonene til noe litt tvilsomt, som det norske ’frynse’. Men den norske dobbeltbetydningen passer jo godt til den norske misunnelsen…
Kilder:
Anne Ryen - Agderforskning, Torstein Ingebretsen – Multibrand ASA, Espen Gustavsen - Compensation Management AS, Dagbladet, Din Side, digi.no