I morgentimene i dag ble skattelistene tilgjengelig på forsida til alle de store nettavisene i landet.
Skattelistene får fram snokegenet i de fleste av oss, og mange hiver seg over tastaturet for å søke opp både naboer, kollegaer og familiemedlemmer.
100 prosent økning
Ingen merker den utbredte snokekulturen bedre enn landets nettaviser.
Redaksjonssjef i VG Nett, René Svendsen, bekrefter at dagens klikketall har vært over all forventning, og forventer at pågangen fortsetter utover ettermiddagen.
Fram til klokka tolv i dag kunne Svensen fornøyd notere seg 2,9 visninger av skattesidene på VG Nett.
- Pågangen har vært rekordstor. Det har vært så mange innom at vi har vært nødt til å ha to til tre personer for å overvåke serverne våre til enhver tid for å unngå at tjenesten skal gå ned, sier han.
Til vanlig har VG Nett mellom elleve og tolv millioner sidevisninger per dag. I fjor økte trafikken på VG Nett med om lag femti prosent den dagen skattelistene ble lansert. I dag regner Svendsen med at trafikken vil øke med hundre prosent.
Les også:
Les også:
Les også:
Les også:
Annonsører merker skattelisteeffekten
Det er ikke bare nettavisene som har oppdaga muligheten for å gjøre god butikk på skattelistene, nå har også annonsørene fått øynene opp for skattelisteeffekten.
Opplysningskontoret 1881 er en av bedriftene som drar nytte av dagens pågang på skattelistene. Med annonser tydelig plassert på søkesidene hos Dagbladet og TV 2, tror kommunikasjonsdirektør i opplysningen AS, Guri Vormdahl, at besøkstallene på 1881s hjemmeside vil øke betraktelig.
- I dag kommer vi til å ende opp med det man kaller all time high, altså større bruk av sidene våre enn noen gang. Og det vet vi er på grunn av at skattelistene er lagt fram og at folk skal inn å titte på hva naboer og venner har klart å prestere i året som har gått, forteller Vormdahl.
Kan snoke videre
Vormdahl tror veien fra skattelistene og videre inn på 1881s sider er kort. For når folk har fått sjekket bekjentes inntekt og formue, vil de inn å se hvor og hvordan de bor.
- Først tar de en titt på folks ligninger, deretter går de inn på våre sider og tar en titt på adressa, skråfotoer og boligen de har, for å se hva folk har fått ut av kronene de har tjent året før.
Vormdahl innrømmer at det ligger både en strategisk tanke og grundig research bak det nye reklamestuntet.
- Om det er en genistrekvet vet jeg ikke, men er tydelig at det appellerer til folks behov for å gå venner og bekjente litt nærmere i sømmene. Nordmenn er nok glad i å snoke rundt, hvis ikke har ikke vi hatt så stor økning i trafikken i dag, sier hun.