-Det handler mye om magefølelse og intuisjon. En kan prate seg i hjel om hva som er god og dårlig filmusikk, men en vet det aldri før en har prøvd.
Veteran i norsk filmmusikk
John Erik Kaada har skrevet musikk til 13 filmer, det startet for alvor med Mongoland i 2001, og fortsatte med flmer som "Hawaii Oslo", "Tyven Tyven", og "Natural born star". Nå er han kinoaktuell med musikken til "Mannen som elsket Yngve", og på Kosmorama filmfestival i Trondheim ble musikken han skrev til "O’Horten" kåret til den beste filmusikken i 2007.
-Ofte er det sånn at komponisten blir kontaktet underveis i klippingen, når filmopptakene er ferdige. Regissøren har kanskje dannet seg en forestilling om hva han vil ha – symfoniorkester i en scene og technomusikk i en annen. Jeg pleier alltid å takke pent nei når jeg blir ringt på klippestadiet, for da føler jeg egentlig ikke at jobben er så kjekk. Dessuten blir det ikke så bra heller, musikken blir ikke en integrert del av filmen sånn som den er når jeg får være med fra begynnelsen. Jeg liker å være en del av prosessen helt fra manusstadiet, jeg er på settet og prater musikk med kamerafolk og regissør hele veien. Det gjør at de begynner å tenke musikalsk fra starten, og du slipper å legge på musikk for å redde en ferdigklippet scene.
Et helhetlig utrykk
-Jeg synes det er viktig å bidra til å gi filmene en slags signatur. Som komponist behandler du på en måte ikke filmusikken som en separat ting, du er en del av alt som skjer. Tempoet på dialogen, hvor fort det klippes, hvordan kameraet beveger seg, hvordan en scene skal lyssettes – alt er deler som tilslutt skal smelte sammen med musikken. Musikken skal ikke bare ligge oppå, men hele tiden være en del av helheten.
Hør intervjuer med John Erik Kaada og O'Horten-regissør Bent Hamer i Jazzklubben søndag 9.3. klokka 22:05 eller onsdag 12.3 klokka 19:30.