For samtidig som titusener av fans holder internett-overført vake og minnesstund i Memphis for sin store helt fredag 16. august, snurrer pengemaskinen Elvis Presley videre i uforminsket tempo.
Suvenirer og annet rask
Elvis Presleys hjem i Graceland.
Mye av inntektene kommer naturlig nok fra alskens suvenirer.
Fra kopier av hans legendariske Las Vegas-kostyme via håndklær til små smykker og askebegere. Eller for den saks skyld fra møbelserier og senger døpt ”Love Me Tender” og andre passende rettighetsbelagte Elvis-titler, som sikrer Elvis-imperiet ytterligere penger.
Det er mange ting som genererer inntekter for Elvis sine etterkommere. Den Malaysiske Elvis-imitatoren Marciano Franco under "Be Elvis and Win"-konkurransen i Kuala Lumpur 10. august i år (foto: REUTERS / Bazuki Muhammad).
Glemt av ungdommen
Utviklingen de siste årene har likevel vist at hans navn står langt svakere blant dagens ungdommer enn godt voksne Elvis-fans ønsker å innse.
Både omtanken for hans minne og ønsket om enda mer penger, har derfor fått The Elvis Presley Estate – med Elvis datter Lisa Marie Presley ved roret - til å revurdere sin strategi.
Fokus på musikk
Det strammes inn på kommersiell utnyttelse av Elvis-navnet på ting som ikke har med musikk å gjøre.
Elvis Presley og Priscilla Presley etter at de har gitt hverandre sine ja i 1967 (foto: Reuters).
For nå skal fokus settes på musikken, i håp om at kitch-Elvis svekkes i forhold til rock-Elvis. Selvsagt også i viten om at det er musikken som kan bære minnet hans videre også til kommende generasjoner.
I den forstand har det vært en fin sommer for Elvis Presley Estate. Remiks-suksessen med ”A Little Less Conversation” har nettopp nådd nye og yngre lyttere, samtidig som ”nye” Elvis også har sikret ham mer musikkmediedekning enn på svært lenge.
Travel Elvis-høst
Som et ledd i denne fornyede satsningen på musikeren Elvis Presley, kommer plateselskapet RCA i høst med en ny CD-boks bestående av hele fire CDer, ”Elvis Today, Tomorrow and Forever”.
Boksen inneholder utelukkende tidligere ikke utgitt materiale, noe som burde være garanti nok for at mange Elvis-fans bruker ytterligere noen hundre kroner på sin store helt.
For de som ikke er fullt så store fans, blir en slik boks kanskje vel overveldende og uaktuell å kjøpe. Også dem har imidlertid plateselskapet tenkt på, ved å sende ut den nye beste-samlingen ”Elvis 30 No. 1 Hits”, som slik tittelen antyder kun inneholder låter som har toppet hitlistene.
Disney-musikk og bøker
I tillegg satses det på å nå nye generasjoner gjennom Disney-barnefilmen ”Lilo & Stitch”, som inneholder Elvis-musikk. Samtidig som det i løpet av få måneder ventes tre nye bøker om Elvis.
Alt tyder derfor på stor aktivitet i Elvis-leiren og ytterligere noen millioner solgte album de kommende måneder.
Langt etter Beatles
Selv om 100 millioner USA-solgte album er imponerende, er det likevel ikke nok til å plassere ”Kongen” på tronen.
Der sitter Beatles tilsynelatende trygt, med hele 165 millioner album, men også Led Zeppelin og Garth Brooks sniker seg inn foran Elvis. Begge med 105 millioner solgte album.
Elvis Presley tjener penger - også på suvenirer - etter sin død
Lengst på toppen
Derimot topper Elvis USA-statistikken når det gjelder antall hitsingler, Top10-singler og uker på førsteplass, ifølge Billboard.
Som også kan opplyse at Presley i sitt hjemland har mottatt 88 gullplater (med krav om 500.000 solgte), hvorav 45 har solgt videre til platina (en million) og 22 har endt opp som multiplatina (mer enn to millioner). Med ”Elvis Christmas Album” som den aller mest solgte, med syv millioner.
I tillegg: resten av verden!
Og alt dette gjelder altså bare USA. Noen helt sikre tall for samlet salg på verdensbasis foreligger ikke, men ifølge den amerikanske musikkbransjen er en milliard solgte album et relativt forsiktig estimat!
Da blir det kanskje litt enklere å forstå at han soper inn så mye penger også i dødsriket. Ifølge businessbladet Forbes dreide det seg om 280 millioner kroner i fjor!