DVD-salget øker i Norge

I USA har salget av film i fysisk format har gått ned 18 prosent hittil i år, noe som står i skarp kontrast til situasjonen i Norge.

True Grit - Et ekte mannfolk

True Grit er sammen med Black Swan og Kongens Tale sommerens store salgsuksesser, ifølge Platekompaniet.

Foto: United International Pictures

Ifølge en fersk rapport fra Digital Entertainment Group om amerikanernes bruk av hjemmeunderholdning, er det stadig færre som ønsker det fysiske produktet når de skal se film. For første gang selger nye formater mer enn fysiske produkter.

Flere og flere velger løsninger som streaming av film hos tilbydere som Netflix (ikke tilgjengelig i Norge), eller «video on demand», hvor man med et klikk bestiller en film på tv-en.

Både DVD- og Blu-ray-formatet tok et solid slag for baugen, og salget sank med hele 18,3 prosent i løpet av første halvår i år. Selv om salget av Blu-ray-film gikk noe opp (10 prosent), kunne ikke dette kompensere for tapet.

LES OGSÅ: NRKbeta forklarer fordelen med Netflix

LES OGSÅ: Slik ser du film på nett

Pila peker oppover i Norge

Dette har fått kommentatorer til å spørre om det går samme vei med filmbransjen som med musikkbransjen , som foreløpig må lære seg å leve med langt lavere inntekter enn tidligere.

Platekompaniet er imidlertid langt mer optimistisk på vegne av det fysiske formatet enn hva de amerikanske tallene skulle tilsi.

– USA er et helt annet marked enn Norge med mange ulike kanaler for salg og leie av film, så vår situasjon er en annen, sier Steinar Storløkken, filmansvarlig i Platekompaniet.

– I motsetning til USA er salget av DVD'er stigende og vi kan vise til en økning fra i fjor. Det paradoksale er at prisene blir stadig lavere, så vår utfordring er at vi fortsatt må klare å skape en god inntekt fra filmsalget, forklarer han.

Salg DVD

Tall fra analysebyrået GFK viser at salg av DVD og Blu-ray Disc er i økning.

Foto: GFK

LES OGSÅ: NRKbetas artikkelserie om CD-ens død

LES OGSÅ: Her er Hitchcocks første film

Digitalt salg i førersetet

Statistikk fra British Video Association (BVA) viser at videomarkedet i Storbritannia holdt seg stabilt i fjor sammenlignet med tidligere, så det er det amerikanske markedet som sliter mest. Til tross for at salget av nye digitale, formater nå overstiger salget fra fysisk film, gikk forbruket for alle formatene samlet ned med 5,1 prosent i USA.

– Noe av grunnen til forskjellen kan være at vi har en annen kjøpekraft i Norge, men vi merker også at mange syns det er stas å ha den fysiske filmen. Det skaper nok en tettere nærhet til produktet, tror Storløkken.

Kulturstrøm

  • 200 millioner betaler for Netflix

    Strømmegiganten Netflix har nå passert 200 millioner betalende abonnenter på verdensbasis. 37 millioner kom til i fjor. Tirsdag la selskapet fram et årsresultat med 213 milliarder kroner i overskudd. Aksjekursen steg umiddelbart med 10 prosent.

  • Youtube blokker Trump en uke til

    Donald Trumps personlige Youtube-konto er sperret i ytterligere en uke etter det Youtube har omtalt som flere regelbrudd i kjølvannet av kongresstormingen i Washington. Youtube eies av Alphabet, Googles eierselskap.

  • Konserter kun i egen kommune

    Nå blir det igjen mulig å besøke konserter, teater og andre kulturbegivenheter – innenfor egen kommune. Områder med høyt smittetrykk, for eksempel Oslo, kommer ikke til å åpne for arrangementer ennå. Inntil videre gjelder også reglene om at det kan være maksimalt 200 personer til stede hvis det er fastmonterte seter. Ellers er grensen ti personer.

    Pressekonferanse om koronasituasjonen
    Foto: Vidar Ruud / NTB