Diskret gigant

En hyllest til Sven Ivar Dysthes stillferdige, men formsterke og allestedsnærværende design.

Sven Ivar Dysthe

Sven Ivar Dysthe, 'Corona', 1968

Foto: Møre Lenestolfabrikk

Mona Pahle Bjerke

Enten vi har hørt om ham eller ikke, har de fleste et forhold til hans formgivning. Sven Ivar Dysthe er virkelig en designer som har maktet å sette sitt preg på offentlige miljøer, som kontorlandskaper, konferanserom og flyplasser, men han har også skapt stoler, bord, reoler og sofaer for de tusen hjem.

En hyllest til Dysthe

Når Nasjonalmuseet på søndag åpner utstillingen Dysthe Design: Swinging 60, er det som en hyllest til Sven Ivar Dysthe og hans 60 år lange karriere.

Dysthe brakte popimpulsen til Norge, og endret norsk formgivnings selvopplevelse, og ikke minst norsk designs omdømme i utlandet.

Laminette

I utstillingen som fyller hele første etasje i Kunstindustrimuseet inviteres vi inn I Dysthes rike mangfoldige univers.

Vi kan vandre blant stoler du har sett på bilder som designikoner, men også stoler du garantert har sittet på; et slikt eksempel er stolen Laminette, designet i 1964, og som er laget i nærmere en million eksemplarer.

Den har tekstilkledd sete og rygg forbundet med enkle bøytres armlener som går over og blir stolben. Stolen er lett å løfte, god å sitte i, og kan stables. I sitt enkle, rene uttrykk henter den sin inspirasjon fra etterkrigsmodernismen.

Videreutvikler Jakobsen og Pantons kulestoler

Sven Ivar Dysthe

Sven Ivar Dysthe, 'Planet', Fora Form 2002

Foto: Espen Grønli

Også stolen «Planet» (1965) er det mange som har et forhold til. Her viser Dysthe sin store affinitet til popens lekne bruk av geometriske figurer, og ikke minst den store fascinasjonen for verdensrommet som var typisk for perioden.

Stolen er en elegant polstret halvkule. Den trekker åpenbare veksler på blant andre Arne Jakobsen og Verner Pantons ulike kulestoler, men tar dette et lite hakk lenger gjennom det at to planetstoler stablet I høyden sammen danner en perfekt kule; nettopp som en liten planet, der man kan trekke føttene opp under seg og drømme seg bort, «... mens vi suser av gårde alle mann».

Revolusjonerte skibindingen

Utstillingen presenterer oss også for oppfinneren Dysthe. Her står hans revolusjonerende videreutvikling av skibindingen i en særstilling. Utviklingen av denne fantastiske patentet kan vi følge i utstillingen.

Et oppkomme av ideer

Sven Ivar Dysthe

Sven Ivar Dysthe, 'Popcorn', 1968

Foto: Andreas Harvik

Dysthe presenteres som den ytterst innovativ designeren han er, rett og slett et oppkomme av ideer. Han kan både skape et spektakulært, lekent dristig uttrykk, men har heller ikke, industridesigntradisjonenen tro, problemer med å lage ting som går i ett med omgivelsene.

Kanskje har du sittet på Gardermoen lufthavn eller en annen plyplass I Norge uten å tenke over stolen du sitter på, men hvis du reiser deg og betrakter den vil du ganske sikkert bli slått av dens tilbakeholdne skjønnhet og formstyrke, denne stillferdige elegansen som er så kjennetegnende for Sven Ivar Dysthe.

Frodig innblikk

Swinging 60 er blitt en flott utstilling som gir oss et frodig innblikk denne svært sentrale formgiverens mangfoldige produksjon, en produksjon interiørarkitekten og konen Trine Lise Dysthe også skal ha sin del av æren av, all den tid hun gjennom et langt liv har fungert som hans nære samarbeidspartner.

Kulturstrøm

  • Få kvinnelege festivalartistar

    Kvinner utgjer berre ein femdel av artistane på festivalscenar, skriv Dagens Næringsliv. Bergenfest har rundt 55 artistar og band, der 25 % av desse har kvinner med ein framståande rolle i bandet. – Å stimulera til fleire kvinner i leiande posisjonar i bransjen og fleire kvinnelege låtskrivarar, er viktigare verkemiddel enn å telja talet på kvinner og menn på ein festivalscene, seier Frank Nes, dagleg leiar for Bergen live.

    Bergenfest 2018
    Foto: Bente Kristin Rundereim Kjøllesdal / NRK
  • Deilig drøy og dritmorsom

    «Rutete Ninja» (5) er rett og slett en fornøyelig fest av ballesparkende slapstick, grove vitser og en vond og spennende historie som treffer både hjertestrenger og lattermuskler, mener filmanmelder Sigurd VIk i sin anmeldelse.

    Rutete Ninja
    Foto: Nordisk Film Distribusjon
  • Nominert til pris

    Thea Hjelmeland er nominert til årets Bendiksenpris. Prisen er på 100.000 kroner og blir delt ut av GramArt, den største interesseorganisasjonen for artistar her til lands. Prisen blir delt ut den 29. august.

    Thea Hjelmeland
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix