Bokanmeldelse: «Nye hiphop-hoder»

Forfatteren Øyvind Holen viser frem den nye, norske hiphopkulturen i all sin fylde, mener litteraturkritiker Knut Hoem. Se også «Takin Ova - Historien om norsk hiphop», i NRK TV.

• Stargate solgte låtkataloger

Hitmakerne Tor Hermansen og Mikkel Eriksen har solgt rettighetene til låter de har laget for artister som Rihanna, Katy Perry og Beyoncé, ifølge Billboard. Marte Thorsby i den internasjonale plateselskap-foreningen Ifpi, bekrefter dette overfor DN. Det dreier seg om duoens andeler av en rekke berømte sanger fordelt på to kataloger. Katalogene skal fortsatt forvaltes av Sony/ATV Music Publishing. Kjøpssummen som selskapet Shamrock Capital har gitt, er ikke kjent. Men det kan dreie seg om opp mot en halv milliard. Da Stargate flyttet til Los Angeles i 2016, gikk duoen over fra å skrive låter fra A til Å, til å heller lage grunnleggende melodiske skisser, og deretter involvere vokalister, andre musikere og produsenter.

Stargate
  • Kamp mot seksuell trakassering

Kulturlivet har gått sammen om å formulere etiske retningslinjer for å bekjempe seksuell trakassering, skriver Musikkultur. «Nulltoleranse for seksuell trakassering på våre arbeidsplasser» er hovedbudskapet i retningslinjene, som er laget av 17 institusjoner og organisasjoner fra film-, TV-, spill- og scenekunstbransjen. Les retningslinjene.

• Russisk regissør for retten

Kirill Serebrennikov står tiltalt bak lukkede dører onsdag, etter over ett år i husarrest. Serebrennikov er tiltalt for underslag av flere millioner kroner fra den russiske staten. Han sier selv at anklagen er absurd og at pengene gikk til teaterproduksjoner. Serebrennikovs støttespillere mener saken er et forsøk fra myndighetene på å begrense kunstnerisk frihet.

Kirill Serebrennikov