Hopp til innhold

Slik lager de musikken til påskekrimmen

Det kreves intens jobbing for å lage musikken som du kanskje ikke engang legger merke til.

Per Oddvar Johansen

KONSENTRERT: Per Oddvar Johansen inne i et eget avlukke i NRKs musikkstudio på Marienlyst, for å spille inn musikken live.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

«Helvete, så trangt», stønner trommis Per Oddvar Johansen.

Trommisen stapper et helt trommesett inn i et ørlite lydskjermet rom. Vi er i NRKs musikkstudio på Marienlyst.

Per Oddvar Johansen

Per Oddvar Johansen spiller trommer.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Det er sjelden Radioteatret spiller inn bakgrunnsmusikken slik de gjør i påskekrimmen «Dødens elv» som sendes denne påsken. Det er fordi det er kostbart både å bruke musikkstudio og hyre inn musikere.

Musikken kunne strengt tatt vært gjort digitalt fra A til Å.

Men for regissøren og lyddesigneren betyr det mye å gjøre musikkopptakene live. Samspillet som oppstår, kan ikke gjenskapes digitalt, mener de.

Regissør Steinar Berthelsen sammenligner det med om de skulle ta opp lyden av skuespillene hver for seg. Og lyddesigner Arne Barca sammenligner musikerne med skuespillere for å forklare hvor viktig det er å gjøre musikken live.

– Det er fordi de skal lytte til hverandre hele tiden, og spille sammen. Det blir best, rett og slett.

Mats Eilertsen

Se bilder fra musikk-innspillingen i studio på NRK.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK
Musikerne spiller inn musikken til Radioteatrets påskekrim «Dødens elv» live. Bedre lyd og mer samklang er målet for regissøren.

Gjenskaper 1950-tallets krim-noir

Tre jazzmusikere spiller musikken som komponist Sjur Miljeteig har spesialskrevet. Målet er å gjenskape stemningen i krim-noir på 1950-tallet.

– Jeg prøver å få til jazzimprovisasjon, få impulser fra hva de klarer å komme opp med, sier Sjur Miljeteig.

Han har tenkt litt David Lynch-aktig, ingen svære Varg Veum-trommer.

«Tempo» sier han, knipser og går bort til pianoet

Sjur Miljeteig

Sjur Miljeteig har komponert musikken. – Jeg ønsker jazzting som kommer snikende inn for å underbygge ting som skjer.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Musikerne får attpåtil improvisere i studio.

Pianist Jørn Øyen sitter ved klaveret og myser mot notearket etter å ha spilt de første akkordene av kjenningsmelodien.

«Vi var litt upresise på dimme-akkordene», insisterer han og blar om notearket, før han rygger litt bakover på pianokrakken.

«Det var her det er sånne helt crazy harmonier», stønner han og fortsetter:

«Her har du grunntonen. D-moll 7 B5 SUS 4.»

Sjur sitter ved siden av flygelet, han lytter konsentrert og svarer:

«Nei, ikke helt».

Trommisen teller opp: 1,2. 1234. Alle spiller. Bak hver sine skjermer, med headset på øret og retningsstyrte mikrofoner.

Pianisten Jørn Øyen prøver ut harmoniene som Sjur Miljeteig har komponert. Sammen med trommis Per oddvar Johansen og bassist Mats Eilertsen spiller de inn jazzmusikken i påskekrimmen "Dødens elv."

Pianisten Jørn Øyen prøver ut harmoniene som Sjur Miljeteig har komponert. Sammen med trommis Per oddvar Johansen og bassist Mats Eilertsen spiller de inn jazzmusikken i påskekrimmen «Dødens elv.»

Kan gjøres enklere

Nå for tiden gjør komponisten oftest alt hjemme, og stikker bare innom for å spille et enkelt instrument på en låt eller to. Deretter får lyddesigneren en ferdig datafil å jobbe med.

Å få være med helt fra start, gir mange kombinasjonsmulighetene for lyddesigneren.

– Det er ikke mulig å gjenta det perkusjonisten, eller trommisen, gjør her, ved å bare sitte med noe ferdig samplet. Altså her skjer i øyeblikket, sier Arne Barca som er lyddesigner i Radioteatret.

Sammen med regissøren klipper de to radioteater-veteranene musikken ferdig. Til slutt tilpasser de dialogene skuespillerne gjør. Lyd og musikk skal være med å fortelle historien.

– Det er ikke sikkert noen tenker på det, men jeg tror at opplevelsen blir mer ekte, nærere. Tettere på, det svinger på en annen måte når det er mennesker bak, ikke maskiner, sier regissør Steinar Berthelsen.

Skuespillerne Mads Ousdal og Benjamin Helstad øver inn en bilscene uten bil, og skuespilleren Lasse Kolsrud spiller streng politmann i "Dødens elv", som er NRK Radioteatrets påskekrim 2018.

OG SLIK JOBBER SKUESPILLERNE: Mads Ousdal og Benjamin Helstad øver inn en bilscene uten bil.

Hør :

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters