Hopp til innhold

Samtidsbøker tar over for «fantasy»

Norske forlag ruster seg på bølgen av nye ungdomsbøker.

Ungdomsbøker

Ungdomsbøkene «Uglies», «Faen ta skjebnen», og «Sammen skal vi holde sammen».

Foto: Schibsted/Gyldendal

På barnebokmessen i Bologna var det de realistiske bøkene som fikk mest oppmerksomhet.

– Nå er det mer samtidsrealisme og klassisk litteratur som gjelder.

Redaktør i Gyldendal Barn & Ungdom, Ingrid Greaker Myhren, sier de nå befinner seg midt i bølgen av ny ungdomslitteratur. Det er spesielt bøker i kategorien samtidslitteratur, hun ser en sterk oppblomstring av.

John Greens samtidsromaner for ungdom topper nå fire av ti plasser på The New York Times` bestselgerliste . «Faen ta skjebnen» (Originalltittel: «The Fault in Our Stars») har vært med på listen i hele 66 uker – helt siden boken ble publisert. Den ble utgitt på norsk tidligere i vår.

– Ungdomsromaner er veldig stort nå, og det er flere aktører enn noen gang.

– «Faen ta skjebnen» er en helt annen type bok. Jeg har lest alle bøkene av forfatteren John Green, og elsker bøkene hans. Det har ikke vært helt klima for denne typen bøker før nå. Men så kom «Faen ta skjebnen», og snudde på dette.

Juritzen forlag velger nå å satse sterkt på barne- og ungdomsbøker. Fra nysatsingen Juritzen jr. vil det komme ut barne- og ungdomsbøker i alle sjangre, men med hovedvekt på bøker som kan bli film og tv.

– Mange mener det er tøffe tider i bokbransjen. Der andre ser motgang og problemer, ser vi muligheter og mener det er rett tid for å gi mer gass enn noensinne, sier forlegger Arve Juritzen.

Thrillere og erotikk

Til høsten kommer det dessuten flere bøker, utover den velkjente fantasy-sjangeren, for ungdom. Både thrillere og erotisk litteratur, forteller Greaker Myhren i Gyldendal forlag.

– Dette er virkelig erotisk så det holder. Det er dristig og modig for ungdommen, og tar seksualitet på alvor, sier Greaker Myhren om «Hått», som selv er en av mange som har lest «Fifty shades».

– Noe nytt som kommer er også thrilleren. For eksempel bøker om datahacking. Dessuten kommer det mer science fiction. Det blir mye av det.

«Faen ta skjebnen» ble kåret til best fiksjonsbok av Time Magazine i 2012, som aller første ungdomsroman.

– Det at dette har skjedd, har gjort noe med statusen til ungdomsbøker, sier Ingrid Greaker Myhren.

Nylig satte den norske ungdomsboken «Engelen i Djevelgapet» av forfatter Levi Henriksen, salgsrekord. Et tysk forlag punget ut med et femsifret euro-beløp under en heftig auksjonsrunde for rettighetene til boken.

Problemet er bare det at markedet er veldig kommersielt, mener Greaker Myhren. Hun trekker frem at fortsatt blir ikke ungdomsbøker omtalt av anmeldere i noen særlig grad.

– Ungdomslitteraturen må i stor grad klarer seg på egenhånd. For eksempel fikk «Dødslekene» (Originaltittel: «The Hungergames») kun èn anmeldelse da den kom ut. Det er svært lite. Til tross for det, ble den en suksess og har banet vei for flere.

– Popstjerne-status hjelper

Ragnfrid Trohaug, redaktør for barne- og ungdomsbøker hos Samlaget, vil også fortsette å satse sterkt på ungdomsbøker.

– Det er viktig for oss at boklista vår reflekterer at det ikke finnes èn type ungdom, men mange, sier Ragnfrid Trohaug.

Samlaget kommer ut med flere bøker som på forskjellige måter tar opp moralske, relasjonelle og politiske dilemmaer. Blant annet bøker som utforsker emnet "hva er sant, og hva er rett og galt?".

Trohaug mener ungdomslitteraturen har levd et populært, men litt hemmelig liv hittil.

– Formidlerne og ungdommen har kjent til den, men litteraturen har ikke vært synlig i det offentlige ordskiftet. Men tiltak som Uprisen, utdelt av Foreningen!Les, der ungdommene selv stemmer frem beste ungdomsbok, har vært med på å gjøre feltet mer synlig.

– At ungdomsbokforfattere som britiske Robert Muchamore – forfatter av Cherub-serien – og amerikanske John Green har en slags popstjernestatus, viser at feltet har endret seg de siste årene, sier Ragnfrid Trohaug.

– Unge vil ha realisme

Schibsted Forlag har i løpet av de siste fire årene bygget opp en bred liste med ungdomsbøker, både oversatte og norske, forteller redaksjonssjef i Schibsted Forlag, Lindy Andersen.

– Vi opplever en stadig økende interesse for denne delen av vår portefølje. Vi har hatt en stor skrivekonkurranse, hvor vinneren Ellen Fjestads bidrag «Sammen skal vi holde himmelen» vant. Hun har skrevet en dramatisk kjærlighetshistorie med en helt uvanlig tvist, sier Lindy Andersen.

Schibsted Forlag har i følge Andersen stort sett satset på bestselgende fantasy – og dystopi-serier som «GONE», «Skyggejegerne» og «UGLIES».

– Nå vil unge lesere også ha mer sosialrealisme og kjærlighetshistorier. Det skrives mye veldig bra litteratur for yngre lesere, og vi er åpne for å anta alle typer bøker så lenge kvaliteten er god, sier Andersen.

Hun mener ungdomsbøker i løpt av kort tid har fått en høy status.

– Nivået er tidvis imponerende og det skrives mye. Unge lesere får et større utvalg å velge i og det leses mer en noensinne. Vi ser også at salget øker.

Norge henger litt etter på salgssiden, i forhold til USA, trekker hun fram.

– I USA flytter bokhandleren ungdomsbøkene foran i butikken, vekk fra barnebokavdelingen – og sjangeren opplever en formidabel vekst. Bøkene leses først og fremst av ungdom men vi ser at mange av leserne er i aldersgruppa 25 til 45 år.

– Noe av veksten skyldes nok at Harry Potter- og Twillight-generasjonen har blitt voksne og vil ha mer av samme type litteratur. Nivået forskyver seg og det oppstår nye sjangere som New Adult, sier Lindy Andersen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters