Hopp til innhold

Forfatter Øyvind Egeland ble provosert av den norske dobbeltmoralen

– Vi skulle ikke avvise mennesker i smerte og nød samtidig som vi stod sammen for å dyrke samhold og kjærlighet, sier forfatter Øyvind Egeland om en spesiell hendelse i rosehavet for fire år siden. Det gjorde ham så sint at han skrev bok.

Øyvind Egeland

Terroren i 2011 er grunnen til at Øyvind Egeland begynte å skrive boken «Makkverk», der han kritiserer den norske dobbelmoralen med rosehav og midlertidig samhold i dagene etter terroren. I dag åpnet en minneutstilling i høyblokken i regjeringskvartalet, som ble utbombet for fire år siden.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Dobbeltmoral er utgangspunktet for forfatterens sinne i boken «Makkverk», som forfatteren selv ikke vil sette i bås. Den ble så sterk at han ikke turde forsøke å gi den ut på et etablert forlag.

Makkverk

– Det er en betent tematikk, og jeg ville se hva som skjedde når jeg satt det inn i en poetisk ramme, sier Øyvind Egeland om «Makkverk». Han fryktet at boken ikke hadde kommet ut på et stort forlag, og i beste fall hadde blitt overredigert. Derfor ga han den ut på det nystartede forlaget Kadaver.

Teksten ble til etter at Egeland hadde en sterk opplevelse mens han besøkte rosehavet rundt Domkirken etter 22. juli 2011. En tigger kom bort til de sørgende. Da ble han bedt om å ikke forstyrre.

– Jeg hørte flere si: «Kan du ikke respektere at vi står her i sorg?». Det fikk meg til å tenke. Den loslitte og fillete mannen var i nød. I etterkant så jeg dessuten all hetsen mot romanifolket i forbindelse med leiren på Årvoll . Det peker på en dobbeltmoral, sier Øyvind Egeland.

Hva gjorde deg så provosert?

– Folks reaksjoner. Rundt meg lå det roser og lå tegninger. Når de kunne avvise en som led nød, samtidig som de viste medfølelse for ofrene for terroren, var det en sterk pådriver for meg til å skrive.

Øyvind Egeland pumper på med språklige bilder og paradokser. Aggressiviteten er den følelsen han spiller mest på.

De gikk i dunkle, navlebeskuende rosetog og ropte hatefulle kjærlighetsslagord
mens de holdt den forvirrede, infernalske takten til Antiguds skolemusikkorps!
i sjelens oljehyrer og med roser i hendene
fitte, honning og brystmelk i tankene
og med kniver av ulveknokler i de gamle, slitte speiderbeltene fra Helvete!

Utdrag fra «Makkverk»

– Kimen til ekstremisme finnes i alle.

Behring Breivik har den vestlige tyngden bak seg. Ikke bare ser han vestlig ut, han kaller seg blant annet kristen og er opptatt av korsfarerne, og folk flest ser fortsatt ikke ut til å skjønne at dette har skjedd i vårt land. Vi trenger alle å ta på oss skyld for det som har skjedd, mener Egeland.

– Jeg så i det første intervjuet som Stoltenberg ga rett etter bomben, før skytingen på Utøya, at det var plassert to norske flagg i kors bak ham. Det var tydelig at angrepet først ble tatt som en islamistisk trussel.

– Kimen til ekstremisme finnes i alle. Kimen til høyreekstremisme ser man tydelig på hvordan vi har tatt imot romanifolket. Det er også på tide av vi ikke avfeier terrorhandlingen som kun en manns handlinger, selv om de var forferdelige og må straffes. Men handlingene var også et uttrykk for den kulturen vi er en del av. Jeg synes det er på tide at vi ser mer bakover, og ikke bare fokuserer på gjerningsmannen og ofrene. Men i dag er det ofrenes dag.

– Jeg prøver også å skape noen nye ord, som rosesamhold, for å snakke om samhold knyttet til en spesiell tilstand, altså et tidsbegrenset samhold.

Øyvind Egeland om å skrive poetisk om terroren

Selv skriver han ikke ut i fra noen bestemt politisk ideologi, men mener han har et ekstremistisk ståsted på den måten at han ser det hele litt på avstand. Det er vanskelig å knytte ekstremisme i dag til noen spesiell ideologi eller religion, mener Egeland.

– Det har vært snakket mye om den ensomme ulven i forbindelse med Behring Breivik. Det er alltid en fare for at man havner i ytterkanten hvis man befinner seg helt utenfor samfunnet. Sosiale medier har mye av skylden.

Ingen er tjent med at samtaler flyttes inn i lukkede fora. Det burde vært mer åpenhet, så man fanger opp de ulike holdningene som finnes, så ytterpunktene ikke kan komme som et sjokk igjen. Åpenhet er nøkkelen, og det er derfor jeg har skrevet denne boken.

Forfatter Øyvind Egeland leser fra sin nye bok "Makkverk", som er inspirert av 22. juli- terroren for fire år siden. Boken er full av nyord og paradokser i de poetiske tekstene. Opptaket er gjort på Bare Jazz i Oslo sentrum, 22. juli 2015.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters