Hopp til innhold

Intens nærhet til tingene

Ole Robert Sundes nye prosasamling «Selvomsorg» er en fascinerende, elegant og lekende ferd gjennom hverdagslige fenomen som studeres så nøye at både forfatter og leser i blant havner helt andre steder. Til leserens glede.

Ole Robert Sunde

Ole Robert Sunde imponerer NRKs anmelder med prosasamlingen 'Selvomsorg'.

Foto: Gyldendal/Jo Michael

"Selvomsorg"

Den siste teksten i denne forunderlige skattkisten av en bok heter «Med ett tenker jeg på sandkorn i et timeglass» (det handler forresten til en viss grad om koking av egg og luktesansens rolle). Og; da jeg kom dit, slo det meg at i den tittelen finnes noe av kjernen i opplevelsen av de korte prosatekstene der de ligger og dupper mellom essayistikken, et slags novelleformat og litt til. I dette; «med ett tenker jeg på».

Tingenes betydning

Og, det slår meg også; kanskje er det der tekstene blir til også? At Ole Robert Sunde ikke bare er en forfatter med dyp interesse for de helt bokstavelig talt nære tingene, men også en som slipper taket i forventningene og lar tingene styre opplevelsen av dem. Jeg tror det nå.

Vakre, lange setninger

Teksten «Et par lesebriller» åpner slik: «Hvorfor heter det et par briller, som det heter et par sko, ettersom det ikke er to enheter, slik det er to sko i et par, som om det er de to glassene og de to innfatningsstengene, samt de to neseputene som blir et par; mitt par ligger på en bok, kan de ligge på ryggen; aldri den, men alltid de (...)». Og der må jeg stoppe sitatet, ellers blir dette alvorlig langt. Det er fremdeles mange linjer igjen til punktum. Sunde er nemlig ikke punktumets mann. De korteste tekstene har bar ett – helt til slutt. Mens komma og semikolon utfolder seg i en herlig dressur; gjennomtenkt og nøyaktig, på ingen måte fri.

Antikk, sko og musikk

Poenget med sitatet var allikevel først og fremst å vise hvor lett teksten lar seg rive med innover i seg selv – og utover. Som de ekte essays disse tekstene også er; til temaer langt utenfor det skoparet det hele starter og kanskje slutter med. Antikken, for eksempel. Sunde skriver en del om antikken. Og musikken.

Det gir seg selv ...

Underveis tar jeg for gitt at det er Sundes egne opplevelser som formidles, hans egne tankesprang og tilbaketog som utløses av hverandre. At han er sin egen protagonist; uten at jeg assosierer til noen form for bekjennelseslitteratur. Mer slik at Sunde til fullkommenhet behersker kunsten å bevege seg fra det enkle og konkrete til det allmenne, men UTEN nødvendigvis å si noe særlig om hva det allmenne er. Det gir seg selv. Usedvanlig fint, med andre ord.

Kom til å tenke på ...

Og nå er jeg snart tilbake der jeg startet; «med ett tenker jeg på». For, mens jeg leste de første tekstene, mens jeg-personen passerte soveromsterskelen frem og tilbake et utall ganger før han tok til vettet og la seg, var det enda en tanke som tvang seg på; at dette får meg til å tenke på opplevelsen av Sartres «Kvalmen» i den intense følelsen av nærhet til fysiske ting man ikke kan gripe, fatte om – både billedlig og faktisk forstått. Men her, hos Sunde, ligger det på et mikro-plan; en mer enn tyve år gammel opplevelse, som plutselig skjærer igjennom en vannskorpe inne i nøtta et sted. Ikke dårlig, herr Sunde!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters