De som tror at Ole Blues er en bluesfestival, tar grundig feil. Her er antakeligvis den største sjangerbredden av alle norske musikkfestivaler. Spanske trommeband, portugisisk folkemusikk, country, rock, pop, litt jazz og selvsagt blues er ingredienser i løpet av de ni dagene festivalen varer.
Fred Eaglesmith
Første kveld var det countryfest
Fred Eaglesmith hadde med seg et skikkelig skrangleband. Foto: Per Ole Hagen, NRK.
på den Stundesløse med Fred Eaglesmith, Hot Club of Cowtown og Wayne ”The Train” Hancock. Eaglesmith er fra Canada, og presenterte ekte sørstatscountry med skranglete band, gode låter og mye lavmælt humor. Som da han røk en streng og fortalte historier om hva du kan bruke en g-streng til mens bandkollegaen hans skiftet strengen for ham.
Hot Club of Cowtown
Hot Club of Cowtown er en trio med fele, gitar og bass, og låter som en krysning av Hot Club de Norvège, bluegrass, western swing og amerikanske evergreens. De er kjempegode på instrumentene, og gitaristen spiller på en seksti år gammel gitar med en forsterker som er enda eldre. Bandet spiller musikk som går hjem i alle aldre, og har en scenesjarm som vinner publikum.
Gitaristen i Hot Club of Cowtown spiller på en 60 år gammel gitar. Foto: Per Ole Hagen, NRK.
Wayne Hancock
Wayne Hancock er det nærmeste man kommer Hank Williams i dag. Han spilte i over to timer, og skulle gjerne ha holdt på en time til. En av strengene hans røyk etter tre låter, men han skiftet ikke før det var ti minutter igjen av konserten. – Folk er kommet for å høre meg spille, ikke for å se at jeg skifter strenger, som han sa til en journalist etter konserten. Musikalsk er det rotekte twangy country, røttene ligger på 40- og 50-tallet, men de fleste låtene er hans egne.