Mentiqa er en skole for svært begavede barn som ble startet i Danmark i 2002. Skolen er rettet mot 0-7 klassetrinn og finnes nå i København og Odense, i tillegg vil en tredje skole snart åpne i Århus.
Programleder Klaus Sonstad har møtt Pernille Buch-Rømer, grunnlegger av skolen Mentiqa. Buch-Rømer er utdannet lærer og er selv mor til to begavede barn.
Hva er Mentiqa?
Mentiqa er en skole for høyt begavede barn som har behov for et skoletilbud som er annerledes enn hva man normalt gir til barn i Danmark.
Hvorfor startet du skolen?
Det er fordi jeg stadig hørte om barn som var høyt begavet, som manglet andre barn som var like som dem selv - likesinnede barn som de kunne kommunisere med. De var veldig alene i den alminnelige skolen.
Var det ut ifra dine egne barns opplevelser du fikk ideen?
Ja, det kan man godt si, men det begynte jo veldig tidlig med min sønn som er veldig høyt begavet og som har hatt problemer i skolen rent sosialt. Og det er jo det man sier om høyt begavede barn, at det er der de skiller seg ut, de har en annerledes atferd. Det gjorde han også.
Jeg brukte en del tid til å arbeide med skolen hans for å få dem til å gi ham oppgaver som passet og prøve å imøtekomme hans veldige, følsomme sinn. Det var veldig vanskelig. Og etter hvert som jeg begynte å snakke høyt om det, i blader og aviser, osv - så vokste interessen.
Andre foreldre begynte å henvende seg til meg og sa at de hadde lignende problemer med deres barn. Til slutt kom jeg bare til å si at da åpner vi en skole. Og det gjorde vi.
Hvordan skiller Mentica seg mest fra vanlig skoler?
På flere områder. Jeg synes den primære berettigelsen til skolen, for å si det på den måten, er på elevgrunnlaget. Altså det at alle elevene er like. Med det mener jeg at alle elevene er høyt begavet, akkurat som i en ordinær skole hvor alle sammen er normalt begavet.
Så har vi vårt menneskesyn, som man kan si er litt annerledes, ved at man imøtekommer elevenes vanskeligheter med et mer positivt og åpent sinn. Man har en grunnholdning som sier at alle barn er samarbeidsvillige, at de gjerne vil. Så hvis de er vanskelige, så er det alltid en årsak. Og det er den årsak vi prøver å finne, og rose barna for det som de er gode til, i stedet for å skjelle de ut for det de ikke kan. For det er jo det de ofte er vant til.
I tillegg er det også en annerledes fagrekke. Jeg pleier å si at når man er høyt begavet så er man annerledes i virkeligheten, inni også. Så de følelser og tanker som barnet har, de skiller seg fra de følelser og tanker som normale barn har. Det er ofte noe som spenner mye dypere og bredere, som handler om liv og død og universet og verdensrommet og ting som man undres over og ikke forstår. Og de tankene vil vi gjerne at barna har plass til å si høyt og diskutere med noen.
Altså, denne skolen forsøker å komme hele veien rundt på hver enkelt barn.
Fortell om de negative reaksjonene dere har møtt
Jeg tror at grunnen til at vi har fått så mye oppmerksomhet i pressen og i mediene, det er fordi vi gjør noe som kulturelt sett er annerledes enn det man har vært vant til å se. Danmark er et land hvor vi forsøker å gjøre alle like - ingen skal vite så mye mer enn de andre. Så den tradisjonen, oppdragelsen og dannelsen barna vokser opp med, den er annerledes. Og det betyr at når man går ut og lager et skoletilbud som skiller seg så mye fra de alminnelige tilbudene , fordi vi velger å si at barna gjerne må lære det de kan lære - så er vi allerede litt på kanten med, eller i konflikt med, de holdninger som ligger i samfunnet generelt.
Så dere møter gode, gamle Jante?
Ja, det gjør vi. Og det likner jo på norske forhold. For i USA er det lov å være flink, men i Norden er det litt vanskelig at noen skiller seg ut.
Blir barn på Mentica stigmatisert?
Ja, men heldigvis ikke så mye som tidligere, men de skiller seg på en måte ut fordi når man er høyt begavet så er man annerledes i virkeligheten. Problematikken er jo nettopp det at barna synes ikke selv at det å være annerledes er bra. Hvis de kunne velge, så ville de heller være som alle andre barn som går i klassen.
Fordi det er ikke noe aksept å være annerledes i samfunnet?
Ja, også fordi det inni dem selv er vanskelig å ikke være en del av fellesskapet. Når barn vokser opp, så bruker de andre barn til å speile seg i, for å teste grenser og finne ut hvem de er. Og det skal man helst gjøre i fellesskap hvor man føler seg trygg, hvor man kan gjøre feil men likevel få lov til å komme tilbake. Men med de høyt begavede, de gjør så mange andre ting enn det andre gjør. Så når de forsøker å speile seg i klassekameratene så kan de ikke kjenne seg selv igjen. Derfor blir de virkelig utenforstående.
Fortell om hvordan barna har forandret atferd
Vi vet at når vi setter barn sammen i en gruppe med andre høyt begavede barn så kommer kommunikasjonen deres til å fungere bedre. Det betyr både at det man forteller blir forstått av den man forteller til, og det betyr også at man plutselig er i dialog med noen hvor man ikke behøver forklare eller unnskylde. Da kan man plutselig etablere et samarbeide om ting, og det er det som er så nytt.
Jeg tror at det som skjer for barna er at de kommer til å føle seg normale fordi de er sammen med noen som er som dem selv. Og i det normale forum kan man plutselig få kamerater - noen å være sammen med. Humoren som er vesentlig for våres barn, betyr at man kan fortelle vittigheter som blir forstått av andre.
Det handler jo også om mangel på selvfølelse. Høyt begavede barn har veldig ofte veldig liten tro på seg selv. De lever med en perfeksjonisme som gjør at de dømmer seg selv veldig hardt. Og når de opplever at andre omkring dem ikke tar dem til seg, ikke kommuniserer, ikke gir dem tid og plass til å være dem de er, så føler de selv at det er noe galt med dem. Og når man føler seg utilpass, så trekker man seg mer og mer vekk fra fellesskapet. Den utrygghet og tristhet som barna har hatt og de nederlag som har gjort dem til den de er - det er den som sakte men sikkert blir borte nå.
Så vi tror at det som skjer når man får løftet seg opp og blir utadvendt, det jo det at man sakte men sikkert føler trygghet og tillit til de mennesker man er sammen med.
Hva kjennetegner et begavet barn?
Det er jo mange, men man kan si hvis man skal finne dem blant andre barn, så skal man kikke etter den annerledes atferden. De oppfører seg annerledes enn andre barn. Det som høyt begavede barn ofte gjør, er at de leker ofte alene, eller med én eller to andre. Aldri i store grupper. Når de leker, gjør de ofte om på reglene. Så prøver de å si det videre til de andre barna - og når de har gjort det to-tre ganger under leken, så gir de andre barna opp, for de klarer ikke å følge med. Det er ganske typisk.
Noen av barna begynner å lese tidlig. De kan lese ord og har lært seg bokstavene. De fleste av høyt begavede barn er det vi kaller tidlig språklig utviklet – det vil si at de har snakket mye og veldig korrekt fra de var veldig små. Det er et veldig godt kjennetegn.
Og så er det noe med følsomheten, den måten barn reagerer på når det skjer ulykkelige ting eller hvis de opplever noe. De har en annen måte å registrere ting på og det er ofte disse barna som prøver å løse problemene i klassen. Hvis det er noen barn som har det vanskelig, så er det ofte at de løper til dem og skal sørge for at det blir god stemning igjen, fordi de blir lei seg når folk er uenig. Og ofte er de høyt begavede barn veldig populære blant kameratene - men på tross av det deltar de ikke i fellesskapets lek og hva som ellers foregår.
Det er den måten man kan se at mange av dem skiller seg ut på.
Så kommer det etter hvert noe faglig når de blir eldre. I begynnelsen tenker vi at de er veldig dyktig til å lese og skrive, f.eks. De leser raskt, og mange bøker. Da kan man se det på nesten det motsatte, at de mister noe av interessen for faget, fordi det som foregår i klassen skjer i feil tempo og på feil nivå. Problematikken er at man i Danmark ikke skal være foran. Man skal ikke få bøkene for neste år før alle er ferdig. Så begynner de å kjede seg så mye at de slutter å følge med. Noen av barna blir veldig provoserende, og stiller provoserende spørsmål til læreren. Eller irettesetter, for de er veldig detaljorientert også. De henger seg opp i bittesmå ting og at det skal være helt korrekt og perfekt. Så perfeksjonisme er et annet kjennetegn.
Er dette en skole for genier?
Det er det også - men det er ikke vår oppgave å gjøre dem til genier. Det betyr at vi har barn med en høy IQ, og med den følger det muligheter for å lære en masse. Men det som er viktig på vår skole, er ikke å lære en masse, men å bli til et helt menneske. For veldig mange av de barn som blir genier, de blir det bare kun på noen få områder. Og det betyr at de mister mange ferdigheter som man skal bruke i livet generelt til å omgås andre mennesker, eller til å få en god hverdag eller fungere på en arbeidsplass. Så vår oppgave retter seg mot det å få gjort barnas kompetanser så brede som mulig.
Du sa at du lurer på å starte en skole i Norge?
Vi får mange henvendelser fra Norge og Sverige som spør om det kommer noen skoler. Vi vet ikke om det skjer, men nå har vi nettopp åpnet her, og neste år skal vi åpne i Århus. Så vi får se hva som skjer.
Les mer om
.