Hopp til innhold

Åke Edwardson - Det beste landet

Åke Edwardsons politimann har kommet tilbake fra ferie, til store utfordringer i Göteborgs drabantbyer.

Åke Edwardson
Foto: Ulla Montan

Den svenske forfatteren Åke Edwardson og hans politimann Erik Winter har etterhvert blitt store navn - også i Norge, takket være stort boksalg og TV-serier.

Nå er Edwardsons nyeste roman "Det beste landet" ute på norsk. Denne gangen er handlingen i stor grad lagt til Göteborgs innvandrermiljø.

Skrekkopplevelse

En sen forsommernatt i en av Göteborgs drabantbyer får en stakkars drosjesjåfør sitt livs skrekkopplevelse – det vil si, for hans del får vi håpe det ikke blir verre enn dette: han skal bare kjøpe røyk i nærbutikken til nigerianeren Jimmy, men kommer ikke lenger enn til foten som stikker frem bak disken og sjøen av rødt som sakte brer seg ut over golvflisene. Og så, de lette stegene som løper vekk.

Erik Winter er tilbake fra sitt halvår i Spania med familien. Det er bare å kaste seg uti det.

Boklig slektskap

Det ligger etter hvert ganske mange Åke Edwardson-anmeldelser rundt om på harddiskene mine. Og nesten hver gang har jeg ment at det er noe særegent ved disse bøkene, gang på gang har jeg latt göteborgeren imponere meg gjennom språk, tilnærming, tilstedeværelse, innlevelse, engasjement – gjennom uutalt bevissthet om at også kriminalforfatteren er en del av et samfunns tidsuttrykk.

Åke Edwardson - Det beste landet
Foto: Tiden Norsk Forlag

Samtidig er det fristende å si at av alle nordiske kriminalforfattere som står i bunnløs gjeld til Sjöwall & Wahlöös "Roman om et brott", er Edwardson blant dem som stiller denne inspirasjonen tydeligst til skue. Ikke bare fordi hans hovdepersoner, så vel som Martin Becks kolleger, har fått lov til å si "vad är det som håller på att hända i det här landet?" – underforstått, nå er fascismen ikke så langt unna ...

Nei, slektskapet kommer enda tydeligere frem i innlevelsen og ønsket om å forstå, prøve å forklare. Og; husk nå at slektskap ikke er noe man skjemmes av.

Grusomme forbrytelser

Edwardsons forbrytelser, de som begås i hans bøker, er alltid rå, blodige og svært alvorlige. Og akkurat som hos George P.Pelecanos er det aldri et snev av underholdning ved et Edwardson-drap. Tvert om, han vil vise oss det grusomme – gruoppvekkende, det tragiske ved volden og menneskenes tilkortkommenhet. Tror jeg.

Han gjør dette ved å ta i bruk verktøy han behersker nesten til perfeksjon – og igjen på en måte som kan minne om forgjenger-paret; et presist språk og en fortellerteknikk som ikke sløser med ordene. Og han gjør det ofte ved å utnytte kontraster – satt opp av den paradisiske svenske sommeren og den svenske velferden.

Lesverdig om samfunnsproblemer

I "Det beste landet" er det innvandringspolitikk og behandlingen av asylsøkere som får utgjøre den andre siden av kontrasten. Alle de involverte i drabantbydrapet hører til en del av Göteborg der det nesten ikke bor svensker lenger.

I et utmerket essay i Morgenbladet nylig, om George P. Pelecanos, skrev forfatter Kyrre Andreassen at Pelecanos ikker er en av disse forfatterene som setter seg ned og skriver en krim for å belyse et eller annet samfunnsproblem. Edwardsson, på sin side, gjør i blant det. Og det kan være en meget skummel sport – så lett er det å skli uti en poltisk korrekt suppe av velmentheter, sentimental moralisme og nasjonal selvpisking.

Edwardson er i og for seg innom alt dette i Det beste landet, i blant er han helt på kanten. Etter min mening greier han seg uten nødrop allikevel. Nettopp derfor er det lett å anbefale også denne romanen om Erik Winter og hans folk.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters