Den britiske kunstnergruppa Brandalism har brukt storkapitalens eget virkemiddel for å sende en beskjed under klimatoppmøtet i Paris denne uken.
På grunn av terroren i den franske hovedstaden tidligere i år er det ikke muligheter for større demonstrasjoner eller folkeansamlinger.
Derfor har de brukt satiriske reklamebeskjeder til å vise sin avsky for selskaper som Volkswagen, Exxon Mobil og Air France.
Volkswagen henges ut
Ikke overraskende er det Volkswagen som får mest tyn.
Tidligere i høst ble den gigantiske bilprodusenten tatt i å pynte på utslippsdataene, i det som ikke kan kalles noe annet enn en skandale.
«Unnskyld for at vi ble tatt» og «Kjør renere – eller bare lat som» står det på plakatene som er til forveksling like Volkswagens egne reklamer.
– Ved å sponse klimaforhandlingene kan storforurensere som Air France og GDF-Suez-Engie promotere seg selv som en del av løsningen – når de egentlig er en del av problemet, sier talsmann Joe Elan ved Brandalism i en pressemelding.
80 kunstnere – 600 plakater
Mer enn 80 kunstnere fra 19 land har satt opp over 600 plakater. Kunstverkene ble installert på «Black Friday», selve nasjonaldagen til ikke-bærekraftig forbruk.
Reklameboardsene de har tatt over tilhører egentlig JCDecaux, en av verdens største på utendørs reklame. Ironisk nok sponser JCDecaux klimatoppmøtet.
– Vi tar tilbake stedene de har hengt opp plakater, fordi vi vil utfordre rollen markedsføring har i å promotere ikke-bærekraftig forbruk. Fordi reklamebransjen tvangsforer våre ønsker om produkter laget av fossile brensler, er de nært knyttet til klimaendringene, sier Elan.