Hopp til innhold

«Vi er lei oss for at vi ble tatt, hilsen Volkswagen»

En gruppe kunstnere har satt opp falske reklameplakater for bedrifter som Volkswagen, Exxon Mobile of Air France i forbindelse med klimatoppmøtet i Paris.

Kritisk Volkswagen-plakat
Foto: Brandalism

Den britiske kunstnergruppa Brandalism har brukt storkapitalens eget virkemiddel for å sende en beskjed under klimatoppmøtet i Paris denne uken.

På grunn av terroren i den franske hovedstaden tidligere i år er det ikke muligheter for større demonstrasjoner eller folkeansamlinger.

Derfor har de brukt satiriske reklamebeskjeder til å vise sin avsky for selskaper som Volkswagen, Exxon Mobil og Air France.

Volkswagen henges ut

Ikke overraskende er det Volkswagen som får mest tyn.

Tidligere i høst ble den gigantiske bilprodusenten tatt i å pynte på utslippsdataene, i det som ikke kan kalles noe annet enn en skandale.

«Unnskyld for at vi ble tatt» og «Kjør renere – eller bare lat som» står det på plakatene som er til forveksling like Volkswagens egne reklamer.

– Ved å sponse klimaforhandlingene kan storforurensere som Air France og GDF-Suez-Engie promotere seg selv som en del av løsningen – når de egentlig er en del av problemet, sier talsmann Joe Elan ved Brandalism i en pressemelding.

80 kunstnere – 600 plakater

Mer enn 80 kunstnere fra 19 land har satt opp over 600 plakater. Kunstverkene ble installert på «Black Friday», selve nasjonaldagen til ikke-bærekraftig forbruk.

Reklameboardsene de har tatt over tilhører egentlig JCDecaux, en av verdens største på utendørs reklame. Ironisk nok sponser JCDecaux klimatoppmøtet.

– Vi tar tilbake stedene de har hengt opp plakater, fordi vi vil utfordre rollen markedsføring har i å promotere ikke-bærekraftig forbruk. Fordi reklamebransjen tvangsforer våre ønsker om produkter laget av fossile brensler, er de nært knyttet til klimaendringene, sier Elan.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters