NRK Meny
Normal

«Vi er lei oss for at vi ble tatt, hilsen Volkswagen»

En gruppe kunstnere har satt opp falske reklameplakater for bedrifter som Volkswagen, Exxon Mobile of Air France i forbindelse med klimatoppmøtet i Paris.

Gå til forsiden

Kunstnere kuppet Paris med klimakritikk

Kritisk Volkswagen-plakat

Kunstnere kuppet Paris med klimakritikk

8 bilder

    Den britiske kunstnergruppa Brandalism har brukt storkapitalens eget virkemiddel for å sende en beskjed under klimatoppmøtet i Paris denne uken.

    På grunn av terroren i den franske hovedstaden tidligere i år er det ikke muligheter for større demonstrasjoner eller folkeansamlinger.

    Derfor har de brukt satiriske reklamebeskjeder til å vise sin avsky for selskaper som Volkswagen, Exxon Mobil og Air France.

    Volkswagen henges ut

    Ikke overraskende er det Volkswagen som får mest tyn.

    Tidligere i høst ble den gigantiske bilprodusenten tatt i å pynte på utslippsdataene, i det som ikke kan kalles noe annet enn en skandale.

    «Unnskyld for at vi ble tatt» og «Kjør renere – eller bare lat som» står det på plakatene som er til forveksling like Volkswagens egne reklamer.

    – Ved å sponse klimaforhandlingene kan storforurensere som Air France og GDF-Suez-Engie promotere seg selv som en del av løsningen – når de egentlig er en del av problemet, sier talsmann Joe Elan ved Brandalism i en pressemelding.

    80 kunstnere – 600 plakater

    Mer enn 80 kunstnere fra 19 land har satt opp over 600 plakater. Kunstverkene ble installert på «Black Friday», selve nasjonaldagen til ikke-bærekraftig forbruk.

    Reklameboardsene de har tatt over tilhører egentlig JCDecaux, en av verdens største på utendørs reklame. Ironisk nok sponser JCDecaux klimatoppmøtet.

    – Vi tar tilbake stedene de har hengt opp plakater, fordi vi vil utfordre rollen markedsføring har i å promotere ikke-bærekraftig forbruk. Fordi reklamebransjen tvangsforer våre ønsker om produkter laget av fossile brensler, er de nært knyttet til klimaendringene, sier Elan.