Det har analysebyrået Retriever målt. Nesten 80 prosent av dem som har slengt seg med på «utfordringen» er kvinner og de fleste er over 45 år.
«Utfordringen» er en trend på Facebook, der brukere deler gamle ungdomsbilder av seg selv. Over bildet står teksten «utfordring akseptert», og når noen trykker «liker» blir vedkommende utfordret til å dele egne ungdomsbilder.
Analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen, synes det er mest interessant at brukerne som er 65 år eller eldre har vært veldig aktive etter at «utfordringen» dukket opp.
– Det er gruppen som ofte er minst aktiv på Facebook, sier Nilsen til NRK.
– Kan gni seg i hendene
– For Facebook er dette kjempeflott, ettersom de er et selskap som lever av at brukerne er aktive på deres plattform, og dette er noe som skaper engasjement, så nå kan de gni seg i hendene, sier Nilsen.
Hvorfor kan de gni seg i hendene?
– De lever av annonseinntekter, og kan selge flere annonser dersom de har et høyere brukertall, sier hun.
Elisabeth Staksrud, som er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, tror at Facebook er med på å tilrettelegge at dette fenomenet øker i popularitet.
– Dette er noe som engasjerer folk som ikke bruker Facebook like mye i hverdagen, og kan gi mer brukerdata og annonsebrukere, sier hun.
Anbefaler å tenke seg om
Staksrud mener at dette er uskyldig moro for de fleste, og handler om å bygge sosial kapital.
– Folk gjør det for å vise at de klarer å være selvironiske og at de kan by på seg selv, samtidig som man kan vise og bekrefte en god relasjon til noen, forteller hun til NRK, og sier hun ikke er overrasket over tallene.
Kan det være skummelt eller negativt å legge ut disse bildene?
– Vi skal generelt sett tenke oss godt om før de legger ut bilder, spesielt om noen andre er med på bildet som kanskje ikke synes det er like gøy, sier Staksrud.