Depeche Mode har siden starten bevisst befunnet seg i skjæringspunktet mellom pur pop, klubbkultur og elektronisk eksperimentering. De er et av få band hvor det å gi ut en remiks-plate er hundre prosent meningsfylt.
Depeche Mode med ny samleplate i ny innpakning. Foto: Anton Corbijn.
Bevarer
På «Remixes 81 - 04» ivaretar mange av de siste 20 års beste produsenter og DJs Depeche Modes ofte glimrende låtskriverkunst. «Home» fra 1997, remikset av Air, er et godt eksempel på det!
Nå er det ikke et mål i seg selv at remikseren skal bevare grunntonen fra originalen. Ofte blir de beste remiksene et helt nytt verk. «People Are People» var en hit i 1984.
«Are People People?» er produsent Adrian Sherwoods tøffe og morsomme remiks, hvor litt av rytmene sannsynligvis er det eneste man kjenner igjen.
- En reise
Dette er en sjeldent interessant samling som fungerer som en reise gjennom remiksens historie. Men noe fyllstoff er ikke til å unngå på en plate som dette. Noen av låtene blir vel lange, og Kruder & Dorfmeisters «Useless» fra 1997 blir direkte søvndyssende.
DJ Shadow derimot, induserer frysninger på ryggen og transelignende tilstander med sin hip hop-aktige utgave av «Pain Killer».
«Remixes 81 - 04» kommer ut i 3 utgaver. Jeg anbefaler trippel-CDen, for der får du de flotte tekno- og house-miksene fra blant andre super-DJ Danny Tenaglia. Der sørger også unge og franske Colder for en av fire helt nye mikser, som bekrefter at Depeche Mode fremdeles er et viktig band i 2004, både remikset og i opprinnelig form.
Kulturnytt NRK P2, 14. desember 2004