NRK Meny
Normal

«Falsk» Rembrandt viste seg å være ekte

Den britiske organisasjonen National Trust fikk det alle trodde var en Rembrandt-etterlikning i gave. Nå viser undersøkelser at maleriet er ekte og har en verdi på 175 millioner kroner.

Rembrandt-selvportrett viste seg å være ekte

Maleriet er et selvportrett, og viser en ung Rembrandt i staselige klær.

Foto: STEVEN HAYWOOD / Afp

– Det er helt utrolig at vi har hatt en ekte Rembrandt hengende her på veggene de siste årene. Vi har aldri våget å tenke tanken på at maleriet faktisk kunne være ekte, sier eiendomsleder i National Trust Jez McDermott til Ap.

Det var i 2010 at organisasjonen, som arbeider for bevaring av historiske bygninger og vakker natur, fikk maleriet i sitt eie.

Bildet ble donert gjennom familieboet etter en velstående eiendomsutvikler i 2010, og har hengt på veggen i godset Buckland Abbey sørvest i England.

Trodde elev sto bak

Maleriet fremstår som et selvportrett. Det viser en staselig kledd Rembrandt, med en lang fjær i hatten.

Kunstverket er signert Rembrandt, men man har i alle år antatt at det egentlig er malt av en av kunstnerens elever.

Dette ble også stadfestet i undersøkelser gjennomført i 1968, og portrettet er siden blitt godskrevet som et maleri «i kunstnerens stil».

Gransket

I løpet av de siste månedene har imidlertid verdens ledende Rembrandt-ekspert, Ernst van de Wetering, tatt portrettet i nærmere øyesyn.

Etter omfattende undersøkelser er eksperten klar i sin konklusjon: Bildet er ekte, og antas å ha en verdi på 175 millioner kroner, ifølge Ap.

– I løpet av de 45 årene siden den forrige undersøkelsen ble gjort, har vi samlet langt mer informasjon om Rembrandts selvportretter og svingningene i stilen hans, sier van de Wetering.

Rembrandt-maleri henges på veggen

Det nye Rembrandt-maleriet henges opp på veggen i Buckland Abbey, etter å ha blitt undersøkt.

Foto: Ben Birchall / Ap

Maleriet er datert til 1635, nærmere bestemt det året da Rembrandt var 29 år.

Maleteknikken som er brukt i bildet, samsvarer med den kunstneren brukte i sine tidlige år.

Ifølge National Trust blir maleriet hengende på Buckland Abbey i åtte måneder til, før det sendes inn til rensing og ytterligere undersøkelser og dateringer.

Organisasjonen har ikke lov til å selge maleriet.