Urettferdig at VGTV får sende politisk reklame, mener TV2

TV 2 og VGTV er bitre konkurrenter, men kun én av dem får lov til å sende politisk reklame. – Det er en konkurransefordel, sier TV 2.

VGTVs politikerdebatt 2013

VGTV, med over 250 000 unike brukere ukentlig, får lov til å ta betalt for politisk reklame. Konkurrentene i TV 2 mener det er på tide at forbudet oppheves.

Foto: VGTV

I disse valgkamptider bruker Jens Stoltenberg og Erna Solberg alle virkemidler for å vinne kampen om statsministerstolen. Ett av de mest effektive våpnene for å vinne kampen om stemmene er TV-tid, men som kjent er politisk reklame på TV forbudt i Norge.

I 2013 finnes det likevel måter å vise frem politiske reklamefilmer, noe partiene allerede har begynt å benytte seg av.

VGTV, Norges største nett-TV-kanal, bryter ikke loven når de viser politiske reklamefilmer.

Hvis man går inn for å se debatten mellom de to statsministerkandidatene til henholdsvis Arbeiderpartiet og Høyre hos VGTV, blir man først møtt av en reklamefilm for Frp. Konkurrentene i TV 2 mener dagens lovgivning er direkte urettferdig.

– Det er en konkurransefordel, sier salgs- og markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll, til NRK.no.

TV 2: – Opphev forbudet

TV 2 mener det er på høy tid at forbudet mot politisk reklame oppheves.

– Ja, det har TV 2 argumentert for lenge. I en ny mediesituasjon er jo dette blitt mer meningsløst enn tidligere, sier Rosvoll.

– Det er fint at VGTV får sende reklame, men det er rart at TV 2 ikke kan gjøre det samme.

Markedsdirektøren legger ikke skjul på at VGTV er en reell konkurrent, noe tallene bekrefter. I uke 35 hadde VGTV 288 000 unike brukere hver dag, ifølge tall fra TNS Gallup. VGTV opplyser at de har vært oppe i 1,6 millioner unike brukere ved flere anledninger.

Kanalen selv mener absolutt de er en konkurrent til TV 2.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VGTV politisk reklame

VGTV sender politisk reklame for Frp. Det er ingen lov mot å gjøre dette, forklarer Kulturdepartementet.

Foto: skjermdump

– Vi er en nett-TV kanal, men inntil videre blir dette et definisjonsspørsmål. Og vi er uansett inne i en tid hvor den tradisjonelle TV-en og TV-tjenester på nettet flyter mer og mer i hverandre. Vi anser oss helt klart som en utfordrer til de tradisjonelle TV-kanalene. Vi utfordrer både på innhold og på folks tid, sier Ola Stenberg, redaksjonell leder i VGTV.

Selv om dette som nevnt er en konkurransefordel for VGTV, mener Stenberg at politisk reklame burde vært tillatt for hans konkurrenter.

– Jeg er prinsipielt for at det skal være politisk reklame i alle medier, også på tradisjonell TV, medgir Stenberg.

Vil ikke ha amerikanske tilstander

Selv om både VGTV og TV 2 leverer levende bilder til store folkemasser, er reglene altså forskjellige. Statssekretær Mina Gerhardsen forklarer hvorfor:

– VGTV er det som kalles en «audiovisuell bestillingstjeneste» i reguleringssammenheng, og dermed ikke omfattet av dette regelverket. Vi avventer nå utviklingen på dette området for å se om det er grunnlag for på sikt å utvide forbudet, sier Gerhardsen til NRK.no.

Tidligere i år gikk kulturminister Hadia Tajik hardt ut og sa blankt nei til en oppheving av forbudet. Statssekretæren peker mot USA for å vise hvorfor forbudet fortsatt gjelder.

– Målet vårt er å unngå amerikanske tilstander der mye avgjøres av valgkampbudsjettet til TV-reklame, sier Gerhardsen.

Arbeiderpartipolitikeren tror en oppheving av forbudet ville ført til at kun de største partiene ville nådd frem til velgerne gjennom TV-skjermen.

– Vi mener det er riktig med et slikt forbud fordi TV-reklame har stor gjennomslagskraft, men er dyrt og derfor bare tilgjengelig for de partier og organisasjoner med mest penger, sier Gerhardsen.

Kulturstrøm

  • Joni Mitchell vil også boikotte Spotify

    Joni Mitchell følger Neil Youngs eksempel og fjerner sine album fra Spotify.

    – Uansvarlige mennesker sprer løgner som fører til at folk dør. Jeg stiller meg i solidaritet med Neil Young, med vitenskapen og medisinerne i dette spørsmålet.

    Musikken hennes er fortsatt tilgjengelig, og det er ikke kjent når den forsvinner, skriver Variety.

    Neil Young krevde nylig at Spotify måtte velge mellom hans musikk eller podkastene til Joe Rogan, som har spredt desinformasjon om koronaviruset og vaksiner. Spotify valgte å beholde Rogans podkast, som de har betalt mer enn 100 millioner dollar for.

    De siste dagene har emneknaggen #deletespotify spredt seg i sosiale medier. Siden mandag har aksjekursen sunket med 8,35 prosent, ifølge Google Finance.

    Joni Mitchell skal spille på BBC 2
    Foto: AARON HARRIS / AP