Hopp til innhold

- Twitter er bare for de få

Twitter er fortsatt bare for de få. En ny amerikansk undersøkelse viser at kun 10 prosent av brukerne produserer 90 prosent av innholdet. Bare tull, mener entusiast.

Twitter skjermdump

Det er det anerkjente Harvard-Universitet som står bak undersøkelsen der 300.000 Twitter-brukere ble undersøkt.

Folk går lei

Tidligere har undersøkelser vist at over 60 prosent av twitterene har gått lei i løpet av den første måneden.

Det er rundt 10 millioner mennesker i verden som benytter seg av mikrobloggingstjenesten, og den er det raskest voksende sosialenettverkstjenesten i verden.

– Ikke kjærlighet ved første blikk

Men allikevel har forskerne fra Harvard funnet ut at mer enn halvparten av alle brukerne oppdaterer profilen sin sjeldnere enn en gang hver 74. dag.

– Basert på våre funn kan man derfor ikke påstå at det er kjærlighet ved første blikk for mange av twitter-brukerne, sier Bill Heil til BBC , som stod bak undersøkelsen.

Ifølge Hail er det vanlig at topp 10 prosent av brukerne produserer 30 prosent av innholdet, men dette gjelder altså ikke for Twitter.

– En en-veis publiseringskanal

– Dette viser at Twitter fungerer mer som en-veis publiseringskanal enn som en toveis kommunikasjon eller delingsbasert kommunikasjon, ifølge forskningsteamet.

Nielsen Online gjennomførte for en liten tid tilbake en brukerundersøkelse av Twitter der det viser seg at siden har opplevd en eventyrlig vekst det siste året. Fra februar 2008 til februar i år har siden økte med smått fantastiske 1382 prosent, fra 475 000 til 7 millioner. Og de siste fire månedene har ytterligere tre millioner mennesker logget seg inn.

Til sammenligning har Facebook, en av de mest populære sosiale nettverkene i verden over 200 millioner brukere, og de vokste med 228 prosent i den samme perioden.

Få snakker til få mennesker

Undersøkelsen til Nielsen Online viste at mange ga Twitter en sjanse, men 60 prosent av de amerikanske brukerne kom ikke tilbake måneden etter.

– Undersøkelse fra Harvard viser at veldig få mennesker bruker Twitter, mens Nielsen Online undersøkelsen viser at det også er veldig få som følger med på samtalene over en lengre periode, sier Heil, til BBC.

– Slår inn åpne dører

Nettsjef i Teknisk Ukeblad, Anders Brenna, er ikke imponert over undersøkelsen.

- Jeg synes de slår opp åpne dører. Det er godt kjent at 10 prosent av brukerne står bak mesteparten av innholdet på nettet, sier Brenna til kampanje.com .

- Twitter er en kjempehype nå, men interessen for all ny teknologi faller etter hvert, og det gjenstår å se om dette også skjer med Twitter, sier Brenna.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters