Hopp til innhold

- Norske rockefestivaler er for hvite

Norske rockefestivaler må gjøre mer for å tiltrekke publikum med etnisk minoritetsbakgrunn, mener arrangøren av Melafestivalen.

Slottsfjellfestivalen

Mer enn hvert femte nordmann går på festival en gang i året.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Khalid Salimi

Khalid Salimi leder gratisfestivalen Mela i Oslo.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Hvert år samler Khalid Salimi rundt 300.000 mennesker med ulik kulturbakgrunn til Melafestivalen på Rådhusplassen i Oslo.

Når norsk-pakistaneren besøker norske rockefestivaler, føler han ikke at han sklir inn i mengden.

– Det er vanskelig, veldig vanskelig vil jeg si. Jeg merker ofte at jeg er en av de få svarte der. Men det er jeg blitt vant til, dessverre.

Melafestivalen som har fått knutepunktstatus av regjeringen, mottar i år fem millioner kroner i offentlig støtte. Salimi mener at festivaler som mottar statlig støtte har et spesielt ansvar for å nå bredere ut.

– Disse midlene som kommer, de tilhører hele samfunnet.

Få undersøkelser

Norske forskere har så langt ikke studert den etniske sammensetningen blant festivalpublikum.

Likevel innrømmer pressesjefen for Oslos største rockefestival, Jonas Prangerød, at Øyafestivalen først og fremst tiltrekker seg et hvitt publikum.

– Jeg tror nok det er sånn over hele fjøla at det er mange hvite nordmenn på de norske festivalene, og at man finner lignende tendenser på andre rocke- festivaler i Vest-Europa og USA, sier Prangerød.

Selv om også Øya har knutepunktstatus, har ikke festivalen noe klart mål om etnisk mangfold blant publikum.

– Det er nok ikke noe tema, men vi har hvert år et utvalg artister som verken kommer fra Vest-Europa eller USA, sier Prangerød som trekker fram afrobeatlegende Tony Allen fra Nigeria som et eksempel.

Bukta 2010

Buktafestivalen i Tromsø ble holdt samme helg som Slottsfjellfestivalen i Tønsberg og Oslo Live i hovedstaden.

Foto: Bernt Olsen

– Krampeaktig

I helgen gikk Slottsfjellfestivalen i Tønsberg av stabelen. Festivalsjef Christoffer Rød mener det ikke er festivalenes oppgave å være en møteplass for ulike kulturer.

– Jeg synes det ville virke litt krampeaktig, skal jeg være helt ærlig. Det er et arrangement alle kan kjøpe billetter til, og har man lyst så gjør man det. Så det synes jeg ville være litt påtatt.

Men Khalid Salimi mener har en unik mulighet til å gjøre nettopp det.

– Kulturkontakt mellom forskjellige etniske grupper er også veldig vesentlig. Mela er et sted hvor du kan se den norsk-tamilske befolkningen kan treffe norsk-pakistanere naturlig. Det finnes veldig få naturlige møteplasser, mener Salimi.

Publikum mela melafestivalen 2006

Melafestivalen trekker til seg 300.000 gjester. Her fra et tidligere år.

Foto: Stiftelsen Horisont / Mela

– Bør speile demografien

Britiske studier viser at utdanning, sosial status og etnisk bakgrunn har størst effekt på hvilken kulturbruk britene har. Verken geografi eller økonomi har ikke så mye å si for kulturbruk i Norge, forteller Emma Lind, kulturforsker ved Agderforskning.

Norske undersøkelser om hvem som går på festivaler avslører kun hvor de kommer fra, hvor de bor, alder og hvorvidt de er studenter eller ikke.

Samtidig viser forskning på festivaler at fokus på kvalitet og å finne sin plass i markedet er viktig for å skape en god festival.

Lind sier til NRK at en festival ikke kan dekke alt, men understreker likevel at det er viktig å ha et kulturtilbud som speiler demografien i landet.

– Vi må kanskje begynne å se mer på et mangfolk av festivaler med ulike nisjer, tror Lind.

Festivalpublikum

Festivalpublikummet på Oslo Live lytter til svenske Kent.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP