Schei mener det er galt å utvide kunstnernes støtteordninger.
- Min erfaring er at de må bygge nettverk og systematisk lage en base på hvem som er aktuelle kunder eller samarbeidspartnere for meg.
Schei har selv både kunst- og lederutdanning og har blant annet vært med på å starte Notodden bluesfestival. De siste 15 årene har hun drevet sitt eget ideutviklingsbyrå der hun blant annet har hjulpet kunstnere med prosjekter som har kostet, men som også har gitt avkastning.
Ut av atelierollen
Schei har tro på mer kultursponsing fra næringslivet, men også på hjelp fra kunstnere til bedrifter.
- Men da må kunstnerne ut av den tradisjonelle atelierollen. De må utvide produktspekteret sitt og kanskje fokusere på hvilken måte den enkelte kunstner kan bidra til næringslivet med måten de tenker på og bruker fantasien og skaperevnen.
I år deler staten ut 177 millioner kroner til kunstnerne, i form av stipender og garantiinntekter. I tillegg finnes det flere andre støtteordninger blant annet til enkeltprosjekter.
Nye marked
Den offentlige støtten til kunstnerne øker jevnt og trutt, men det gjør også antall søkere til støttordningene. Både nyutdannete og eldre kunstnere som lever under fattigdomsgrensen håper på mer fra Staten.
Bitten Schei mener kunstnere nå må ta på alvor at de offentlige budsjettene stadig blir strammere.
- Det er nødvendig for kunstnerne å tenke mer over hvilke nye markeder de kan gå inn i. Å skape kunst er en egen virksomhet, men det er mange som ikke erkjenner det.
Kulturnytt, NRK P2, 19. januar 2005