- For mye sex i Knerten-film

- Filmen er en fornærmelse mot Anne-Cath. Vestlys åndsverk, sier Frank Ødegard, som er leder for en av Norges største filmklubber.

Knerten-scene
Foto: Fra filmen om Knerten

- Filmen er slitsom, masete og oversexfiksert, sier Ødegard, som tror veldig mange kommer til å bli rasende når de ser filmen.

Se klipp fra filmen her:

Video nsps_upload_2009_8_24_19_45_30_3004.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Seksualisering gjennom hele filmen

Knerten
Foto: Ari Willey/Paradox AS

For to dager siden viste Frank Ødegard den nye barnefilmen «Knerten» for omtrent 200 barn i Ås filmklubb. Han er sterkt kritisk til filmen som er basert på Anne Kath Vestlys bøker.

- Kasting av dukker med struttende overdeler i fanget på barn. Flørting og seksualisering fjennom hele filmen. Det fungerer ekstremt dårlig. Mareritt med maur med skrekkfilmmusikk til, sier Ødegard sjokkert.

Kasting av dukker med struttende overdeler i fanget på barn. Flørting og seksualisering gjennom hele filmen.

Frank Ødegard

Nå bekrefter også Anne-Kath. Vestlys sønn, Jo vestly at han oppfordret filmteamet til å kutte ut flere scener underveis.

- Det gikk blant annet på skildring av forhold mellom voksne mennesker. Kall det gjernet at det hadde et erotiske tilsnitt. Men, i forhold til at det er en norsk barnefilm, ble den litt vel dramatisk for oss. Vi ville veldig gjerne ha det redusert, men vil ble fort enige. altså, sier Vestly.

- Underbuksehumor er ikke sex

Åsleik Engmark

Åsleik Engmark

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Frank Ødegaard derimot mener filmen fortsatt inneholder scener som egner seg bedre for voksne enn for barn.

- Hele universet er totalt endret! mener Ødegard.

- Jeg synes ikke at det å leke med underbukser på hodet er sex, sier regissør Åsleik Engmark.

- Men, det er klart mor og far er glade i hverandre og klemmer på verandre. Så hvis det å bli elsket er sex, så ja kanskje.

At barn blir skremt av å se film mener Engmark ikke er spesielt oppsiktsvekkende.

Anne-Cath. Vestly

Anne-Cath. Vestly

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

- Virkeligheten er full av skumle ting for barn. Vi kan ikke late som det ikke er det på film. Se på hva de ser på ellers! Jeg stoler på at når Anne Cath Vestlys familie mener den har noe med hennes univers å gjøre, så gjør den det. I mitt hjerte har den det.

- Folk vil bli rasende

- Jeg tror folk som virkelig kjenner bøkene vil bli rasende av å se filmen, sier filmklubbleder i Ås, Frank Ødegard, mens Jo Vestly håper filmen vil få flere til å lese bøkene.

- Det viktigste nå er at den nye generasjonen møter et produkt som de kan leve med. Og heller bli nysgjerrig slik at de går til boken, sier Vestly.

Kulturstrøm

  • Et rollegalleri som fenger

    – Atle Antonsen passer utmerket i rollen som kong Johan. På sitt beste er serien både festlig, skarp og rørende, men vil være vel mye på en gang i spennet mellom komedie og drama, skriver seriekritiker Sigurd Vik som gir TV2-serien «Kjære landsmenn» terningkast 3 hos Filmpolitiet.

    Atle Antonsen i TV2-serien Kjære landsmenn.
    Foto: TV" / TV 2
  • Utelivsbransjen vil ha dato for åpning

    Utelivsbransjen er skuffet etter at regjeringen heller ikke i dag kom med en dato for det siste steget i gjenåpningsplanen av Norge.

    Utelivet må fortsatt forholde seg til avstandsregler, hvor mange gjester de kan ha og kortere åpningstider.

    – Vi forventet lettelser og en dato å forholde oss til. Det er ekstremt lite forståelse for denne bransjen her. Smittevernkravene vi har nå tilhører fortiden, sier Jon Terje Johnsen, daglig leder for restauranten og konsertstedet Foyn i Tønsberg.

    Også ved Ibsenhuset i Skien hadde de håpet på lettelser. Der har de regelen om en meter avstand og maksimalt halvfulle saler.

    – Alle andre aktører i samfunnet er gang. Vi håper sårt at vi også får dato for åpning, sier Helle Kasin hos Ibsenhuset.

    Helseminister Bent Høie sier en konkret dato er for risikabelt å gi fordi korona-dataene kan endre seg fortløpende.

    Ibsenhuset i Skien
    Foto: Richard Aune / NRK