NRK Meny
Normal

- Er mer sårbare

Det kan bli dramatisk for Oslo-Filharmonien at de har valgt å satse på bare én sponsor, sier kultur- og næringslivsforsker.

Oslo-Filharmonien på Bourbon Orca

Oslo-Filharmonien på skipet Bourbon Orca i et samarbeidsarrangement med Hydro i 2006.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

I dag ble det klart orkesteret ikke får fornyet avtalen med sin eneste sponsor, Hydro. Et samarbeid som har vart i nærmere 20 år, og som i følge orkesteret har gjort dem i stand til å nå toppen internasjonalt.

Hydro dumper Oslo-filharmonien

Tett samarbeid, stor omstilling

- På den ene siden har det vært positivt. Det har vært et forpliktende samarbeid som Hydro har kunnet bruke og en del av deres image. Men det blir mye mer kritisk enn om Hydros beløp var delt opp på tre eller fire aktører, sier Anne-Britt Gran, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Hydro har sponset orkesteret med årlige millionbeløp i 18 år. Til gjengjeld har selskapet Hydro og dets ansatte kunnet knytte seg kulturelt til Oslo-Filharmonien. Hydro-ansatte har hatt tilgang til konserter, og filharmoniens musikere har vært med på å markere Hydros satsninger internasjonalt.

- Fint med én stor sponsor

Direktør i Forum for kultur og næringsliv Elizabeth Bjørn-Hansen avviser at Oslo-Filharmonien har vært for naive.

- Denne avtalen ble inngått for 20 år siden, og da var det ikke gitt at man skulle ha sponsorer i det hele tatt. Det at de i det hele tatt fikk en var fantastisk. Også institusjoner som har flere sponsorer kan komme opp i slike situasjoner dersom de har kontrakter som slutter samtidig. De må i tillegg jobbe med flere sponsorer som alle har forskjellige krav. I lys av dette er det effektivt å ha bare én samarbeidspartner.

Elizabeth Bjørn-Hansen tror orkesteret har gode sjanser for å finne nye sponsorer, og at dette også kan være utenlandske bedrifter.

- Oslo-Filharmonien er en av våre mest kjente og spennende kulturinstitusjoner. De er store og har erfaring med å jobbe med sponsorer. Det som er leit er at dette skjer nå når finanskrisen er i hodet på de fleste. Det er ikke lenger gitt at nasjonale selskapet sponser nasjonale institusjoner, for eksempel er det japanske selskapet Idemitsu sponsor for Munch-museet.