Hopp til innhold

– Et åpenbart forsøk på å manipulere mediene

Electronic Arts vekker oppsikt med lanseringsstrategien til kommende storspill.

Skjermbilde fra Battlefield 3

VENTER SPENT PÅ BATTLEFIELD 3: På Youtube har BF3-videoene flere millioner visninger, og den kommende svenske stoltheten diskuteres jevnlig på ulike nettfora som Reddit.com og på Twitter.

Foto: DICE/EA Games

28. oktober braker det løs. Da åpner det svenske spillselskapet DICE den etterlengtede virtuelle slagmarken i «Battlefield 3». Det er en lansering mange gleder seg til. Analytikere tror spillet vil selge 11 millioner eksemplarer bare det første året.

Jon Cato Lorentzen

Jon Cato Lorentzen er leder i Spillkritikerlauget. Han anmelder også spill for Aftenposten.

Foto: Privat

Men som en del av Battlefield-hysteriet, valgte spillutgiveren Electronic Arts en uvanlig lanseringsstrategi som har fått norske anmeldere til å reagere. De få utvalgte mediene som får tilgang til spillet, må først svare på spørsmål om anmelderen er kritisk eller entusiastisk til det nye spillet.

– Det er et åpenbart forsøk på å manipulere mediene. At EA ønsker innsyn i hvem som anmelder spillet, kan i praksis bety at de kan velge å trekke tilbake eksklusiviteten om de ikke er fornøyd med valget av anmelder, sier Jon Cato Lorentzen i Spillkritikerlauget.

– Dette kan igjen påvirke redaksjonene som bevisst kan velge den som er mest positiv til spillet, og dermed øke sjansene til å få et anmeldereksemplar, fortsetter han.

– Hvor vanlig er denne anmelderpraksisen?

– Det er ikke dagligdags, men det skjer av og til. Men det var skuffende og overraskende at EA bruker en slik taktikk. Men det er ikke et stort problem i Norge. I utlandet er konkurransen mellom spillmedier større, og mediene blir mer føyelige og mer positive for å få eksklusiv tilgang, forklarer Lorentzen.

Battlefield 3-skjema

Her er spørsmålene som ble tilsendt de norske spillmediene Pressfire/Dagbladet, Gamer.no og Gamereactor.

– Mediene må si dette er uakseptabelt

Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk mener spillselskapet står fritt til å prøve alle mulige triks, men at de står i fare for å lure seg selv.

Gunnar Bodahl Johansen ved Institutt for Journalistikk

Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk.

Foto: Lotte Olsen/NRK

– De ønsker å finne ut om journalisten er vennligsinnet nok og om vedkommende har den rette innstillingen til å motta et anmeldereksemplar. Det er viktig at mediene avviser alle forsøk på å komme rundt den redaksjonelle kontrollen som utøves i redaksjonen, de må selv bestemme hvem som skal gjøre jobben.

– Alle som henvender seg til medier og prøver å få omtale, ønsker at det skjer på den måten de selv ønsker. Men noen triks er så lure at man på en måte lurer seg selv, og det føler jeg at EA gjør her. Det er lov å prøve seg, for det er mediene som må være våkne nok til å si at dette er uakseptabelt, sier Bodahl-Johansen.

Dagbladets søsterside Pressfire.no, Gamereactor og Gamer.no er spillsidene som får tilgang til «Battlefield 3» før lansering. Det var også de tre som fikk tilsendt skjemaet.

– Vår første reaksjon var å ringe opp til EA og si at dette var helt bak mål. Det er en lei situasjon både for EA og for spilljournalistikken at det framstår som dette er normalt. For slik er det ikke og det skal ikke være sånn, sier spillansvarlig i Dagbladet, Snorre Bryne.

NRK Filmpolitiet, som vanligvis anmelder spill for NRK, vil omtale men ikke anmelde «Battlefield 3».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

EA Norge beklager

Tirsdag ettermiddag gikk det norske EA-kontoret ut og beklaget utsendelsen av skjemaet, og skylder på menneskelig glipp.

– Dette skulle ikke ha vært sendt ut. Vi har gjort en tabbe, og vi beklager. Dette er ikke noe som verken skal ha skjedd tidligere eller noe vi akter å fortsette med, sier markedsansvarlig, Ørjan Sveen, i EA Norge til Pressfire.no.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters