Et mer distinkt litterært prosjekt enn Erlend Loe sitt skal du lete lenge etter. Stikkord: humor og naivisme.
Men også fortvilelse.
Fortvilelse over å måtte leve i denne tid og under disse betingelser. Det er fortvilelsens skrik som også hjemsøker mange av Dag Solstads hovedpersoner: Det er umulig, jeg vil vekk herfra.
Solstads romanfigurer valgte å gå inn for væpnet revolusjon, eller å sette seg frivillig i en rullestol. Loes hovedpersoner flyktet (i trilogien om Andreas Doppler) bort fra familien og ut i skogen.
Under lesningen av siste romanen følte jeg på en gryende takknemlighet over alle de gledesfylte øyeblikkene denne forfatteren har gitt meg.
Dette er ytterliggående uvirkelighetslitteratur, og rent formmessig temmelig eksperimenterende.
Rater dem hun ligger med
I «Drømmenes sykkelregister» finner hovedpersonen sin helt egne fluktrute. Solveig på tjuesju er ingen suksess i virkelighetens verden.
Hun var en gang en stødig førstefløytist i skolekorpset, men nå om dagen har hun en tendens til litt for ofte å sette seg fast i Wikipedias randomfunksjon.
Hun er ubekvem og sur i sosiale sammenhenger. Hun skifter navn stadig vekk, og rater dem hun ligger med.
Men så er det slik at hun er en helt annen når hun drømmer. Da flyr hun tilbake til sin foretrukne historiske epoke, som er det babylonske riket. Der går alt meget bedre.
Problemet er at alt ikke er perfekt i dette drømmelandet heller, for sykkelen hennes blir stjålet.
Og det er da hun, i våken tilstand, ringer forsikringsselskapet for å melde tyveriet, og treffer på en, vil jeg si, utrolig forståelsesfull representant for Trondheim kommune:
«Drømmenes sykkelregister» består i stor grad av samtaler som dette, mellom Solveig, som jo lever med et ben i drømmeverdenen, og forståelsesfulle representanter for verden slik vi kjenner den.
Det er en tvist her.
Den simulerte virkeligheten begynner å ta overhånd. Tråden til den virkelige verden, representert ved denne mannen i Trondheim kommune som forsøker å styre etter virkelighetens regler, blir overtatt av drømmens regler. Fantasiens regler. Fiksjonens regler.
Men akkurat denne flukten inn i det alternative drømmeuniverset virker kanskje akkurat nå ikke som den mest attraktive løsningen lenger.
Nå er det kanskje normen og reglene, troen på at det er noe som er virkelig og sant, som er det vi som samfunn må verne om og dyrke.
Hvis institusjoner som forsikringsselskaper, skatteetater og kommunal forvaltning ikke byr på motstand mot mennesker som, i likhet med Loes hovedperson, ikke klarer å skille mellom fiksjon og virkelighet – hvor lander vi da?
Hør litteraturkritiker Knut Hoem om «Drømmenes virkelighet» på radio:
Har vært morsommere før
Loe har vært enda morsommere før, men til romanens forsvar kan vi kanskje si at verden, som romanen speiler, heller ikke tilbyr mye å le av.
Oppgaven til norsk litteraturs fremste humorist blir kanskje å se det lattervekkende i det nye alvoret?
På veien får vi også med oss en innkommende telefon fra en viss pensjonist ved navn Edel Sørbråten, som kommer med en tydelig, om enn diskutabel, beskjed om hva som er meningen med livet.
Det er slikt en forfatter kan tillate seg, etter tretti år i gamet.
«Drømmenes sykkelregister» er et slags bilde, en allegori. Enkelt fortalt skriver Loe om noe annet, som leseren via omveier, altså litteraturen, blir utfordret til å avkode.
Det er jo egentlig helt sensasjonelt at noe så rart med skjegg og bare ett hjul har kunnet nå ut til så mange.
Fandenivoldsk frihetsfølelse
I «Drømmenes sykkelregister» er Loe på to hjul i drømmene.
Han er rarere, men kanskje også bedre, enn på lenge. Vi har å gjøre med et stykke ytterliggående uvirkelighetslitteratur fra en forfatter som ikke har behov for å gjøre markedsundersøkelser før han gir ut bøker.
Den fandenivoldske frihetsfølelsen det fører med seg er, ja, befriende.
Hei!
Jeg leser og anmelder litteratur i NRK. Les gjerne også anmeldelsen min av «King. Et liv» av Jonathan Eig, «Jævla menn» av Andrev Walden, eller Franz Kafkas «Prosessen» oversatt av Jon Fosse.