Nina Lykke har gjort det til sitt varemerke å skildre middelklassemennesket på sitt aller mest tarvelige.
Bøkene hennes er frydefulle grøss fra privilegerte kjernefamilie-liv. Selv leser jeg dem gjerne med en hånd halvveis foran øynene.
Gjennombruddsromanen «Nei og atter nei» skaffet henne en fanskare i inn- og utland. Både den og legeromanen «Full spredning» er satt opp på teaterscenen.
Tusenvis av lesere har fråtset i fortellinger om desperate middelaldrende forfattermenn, leger på randen av sammenbrudd, utro byråkrater, midtlivskriser, livsløgner og ekteskap i oppløsning.
GJENNOMBRUDD: «Nei og atter nei» fra 2016.
Foto: Terje Pedersen / NTBMen i høstens bok «Hvor er de voksne?» – hennes sjette – blir den morsomme misantropen gående litt på tomgang.
Det er mørk satire og usunne relasjoner også her, for all del.
Men har vi ikke lest varianter av dette før?
Tvangsbesøk på graven
Jeg-fortelleren, den to ganger fraskilte samlivsterapeuten Ida, nærmer seg 60 og fører samtaler i hodet.
Ikke med et plastskjelett, som den harselerende fastlegen Elin i «Full spredning», men med sin døde mor.
Vi møter henne ved morens grav.
De ukentlige grav-visittene har noe tvangsaktig over seg; Ida virker tynget av skyldfølelse. Moren har vært borte i fem år, og datteren fikk aldri tatt den forsonende praten.
Via flere tilbakeblikk skjønner vi at forholdet mellom dem har vært mildt sagt trøblete.
Moren hadde alltid et syrlig stikk på lur. Hun pøste skyldfølelse over Ida og søsteren som gikk i de samme mønstrene, tråkket i de samme fellene.
Mor bak kragebeinet
Etter morens død har Ida sluttet å anstrenge seg.
Sluttet å kjøpe klær og gå med veske, blitt hun som sier fra til ungdommer som har beina på buss-setet. Begynt å gi faen.
Moren har tatt bolig i henne, rett bak kragebeinet. Hun følger med på det Ida sier og gjør, innimellom kommenterer hun tørt.
Det er ikke bare moren som tynger.
Det er flere år siden hennes voksne sønn Sigurd brøt kontakten, uten at Ida fikk vite, eller forsto, hvorfor. Hans yngste barn har hun aldri truffet.
Men nå tikker det inn en melding fra ham: Har hun «tid til en liten prat?»
All makt til barna
Romanen følger Ida gjennom noen kalde vårdager mens hun baler med livet, reflekterer over det som har vært, konfliktene med moren, med sønnen – og irriterer seg over samtiden.
I terapirommet observerer hun kranglende klienter. Overalt ellers ser hun barn og tenåringer som herjer med sine logrende foreldre: «Det var som om en slags bakterie, en smittsom sykdom, hadde sneket seg inn overalt», tenker Ida, som føler seg mer og mer fremmedgjort.
Hvorfor tør ingen ta autoritetsrollen, sette ned foten?
«Hvor er de voksne» er Nina Lykkes sjette bok siden debuten «Orgien, og andre fortellingen» (novellesamling, 2010) og hennes første siden «Vi er ikke her for å ha det morsomt» (2022).
Foto: Agnete Brun / Oktober«Hvor er de voksne?» kaster flere tankevekkende problemstillinger opp i lufta.
Igjen ber Lykke middelklassemennesket ta seg sammen: både de voksne som syr puter under armene på barna, og de voksne som fortsetter å oppføre seg som barn – det ene følger naturlig nok det andre.
Ida er livredd for å bli sin egen mor, men ser ikke at hun er på god vei.
Her, i Idas blinde flekk, hennes egen manglende evne til å se seg selv i møte med sønnen, kunne romanen blitt riktig så interessant.
Problemet er at tankegodset kjennes litt forslitt – og at Lykke karikerer for hardt.
Typete typer
Romanfigurene blir for typete, sjablongaktige. Ida er psykologen som sliter; hun kan relasjoner i teorien, men ikke i praksis. Hun analyserer og reflekterer, men strever med å føle.
Alt refereres i samme observerende ordelag.
Manchild-sønnen Sigurd og den tause kjæresten Silje (og deres hylende unger) er også akkurat som ventet. Det samme er Sigurds yogafrelste gestaltterapeut (med yogaklær og duftlys) og det kranglende ekteparet i terapirommet – ingenting bryter.
Det er i det hele tatt litt for lite varme å hente her, litt for mye distanse, litt for lite – tør jeg si det? – inderlighet.
GÅTT GLOBALT: Det ble Bragepris for «Full spredning» i 2019. Bøkene til Lykke er oversatt til 20 språk, ifølge forlaget Oktober.
Foto: Heiko Junge / NTBSorg
Men noe gjør inntrykk, noe overrasker. I terapirommet møter Ida en tilsynelatende selvutslettende mor og hennes voksne, spillavhengige sønn som fortsatt bor hjemme.
Nok en klisjé – eller?
Etter at sønnen har forlatt rommet i raseri, forteller moren sin livshistorie: hvordan et langt forhold til en gift mann har preget livet hennes, kanskje mer enn hun selv forstår.
Den tre sider lange monologen er stillfaren, sår, bitter – og befriende fri for sarkasme.
Bak de pratete, kjeftende menneskene som kaster beskyldninger fram og tilbake, finnes det en stille fortelling om sorg.
Sorgen over å miste noen, sorgen over alt man ikke fikk sagt. Sorgen over at livet ble som det ble.
Den sorgen kan Nina Lykke med fordel dykke enda lenger ned i.
Hun dro til Los Angeles for å skrive. Men hun klarte ikke konse der heller, og fant marihuana! Høy som et fly skrev hun suksessroman. Hør Nina Lykke i «Vinter i P2»:
Hei, bokvenner!
Jeg leser og anmelder litteratur i NRK. Noen skikkelig gode bøker jeg har lest i det siste, er «Sameproblemet» av Kathrine Nedrejord, «Arendal» av Karl Ove Knausgård og «Sjøkuer og andre utryddelser» av Iida Turpeinen.
Kontakt meg gjerne hvis du har innspill til anmeldelsen eller tips om bøker jeg bør lese!