Hopp til innhold
Anmeldelse

Litterær performance­kunst

Marte Michelets bok om faren er et terapeutisk skrive­prosjekt med litterær verdi.

bokomslag med bilde av en far som holder en liten småbarnsdatter
en  blond dame i svart dress som smiler
Oktober / Agnete Brun
Terningkast 5 Bok

«Det har skjedd verre ting i utlandet»

Marte Michelet

Sakprosa

2025

Forlaget Oktober

Da faren døde, var Marte Michelet helt sikker på at hun aldri skulle skrive noen bok om ham.

Hun ville ikke forfølge en så åpenbar kommersiell idé, og kommersielt ville det jo nød­vendig­vis bli, ettersom Jon Michelet var A-kjendis i Norge på store deler av 1980-, 1990- og 2000-tallet.

Forfatteren døde 73 år gammel etter lang tids sykdom.

Jon Michelet er død, men bøkene hans er her

Han opptrådte stadig vekk i mediene som stjerne­forfatter, kvinne­bedårer, Vi Menn-journalist, politiker og TV-program­leder.

Som hans gode venn Dag Solstad sier til datteren i boken: «Jeg tror ikke du forstår hvor kjendis han var».

Marte Michelet mente dessuten at hun hadde et avklart forhold til faren.

Men så gikk årene, og han gnagde i meg. Ikke mindre og mindre, som jeg hadde forventa, men mer og mer. En kaotisk, grumsete elting av fortida, som jeg ikke klarte å slutte med. Uklare følelser jeg på auto­pilot bekjempa med samme midler som ham: flukt og vrede.

Fra «Det har skjedd verre ting i utlandet» av Marte Michelet

Gnagingen har omsider ledet til en bok.

Resultatet har blitt en leken tekst som veksler mellom å være ut­prøvende egen­terapi, stramt skrevet norges­historie, selv­biografi og fars­biografi i ett, og et konfronterende og kjærlig fars­portrett.

Å kjøpe weed på åpen gate

Hoved­motoren i boken er datterens originale løsning på spørsmålet: Hvordan kan jeg noen gang forstå hvordan det var å være Jon Michelet? Hun forsøker å «laive» ham.

Sagt med andre ord – hun spiller at hun er Jon Michelet ute blant folk.

Hun forsøker å gå som ham på gaten, snakke som ham, hun kjøper seg Jon Michelet-klær (silkeskjorte og støvler), hun bestiller Jon Michelet-drikke på bar (whisky), men ender opp med å foretrekke weed, som faren visstnok flere ganger hadde kjøpt på åpen gate.

Ikke minst resulterer eksperimentet i en rekke erotiske treff inspirert av farens seksuelle utskeielser.

Parallelt med det performance­aktige sporet nøster Michelet opp farens livs­historie og fletter det sammen med egen biografi. Det er ofte spennende lesning.

Dette er på ingen måte noen A4-fortelling.

Forsvars­mekanismer som interessant litteratur

Michelet skriver svært interessant om hvordan det var å vokse opp i en familie der begge foreldrene var tungt involvert i den politiske vekkelsen som hjemsøkte Norge på 70-tallet, den beryktede AKP-ml-bevegelsen.

Både faren og moren var begge marxist-leninistiske «kadre» i partiet og kjempet for revolusjon. Michelets gjennom­gang av partiets lokale historie på Bøler er vel verdt lesingen av boken i seg selv.

Mímir Kristjánssons Michelet-biografi «Full av gode historier»

Montasje «Jon Michelet - en folkets helt» av Mímir Kristjánsson

Senere flytter familien til Zambia der moren setter opp et trykkeri som støttet motstands­kampen mot apartheid i Sør-Afrika. Også disse partiene er både informasjons­tette og lære­rike.

Fokuset på historiske hendelser og ytre årsaks­sammenhenger kan fremstå nærmest som en forsvars­mekanisme i det terapeutiske prosjektet, en måte å unngå de vanskelige og såre temaene.

Samtidig utgjør det fine kontraster til «laivingen» der forfatteren er mer selv­utleverende og ut­prøvende.

I andre kapitler forteller forfatteren om egne opplevelser og anekdoter både i oppvekst og som voksen. Blant annet et rystende kapittel om hvordan hun og eks­mannen opplevde terror­angrepet i 2011.

Bilde av forfatter Marte Michelet. Hun har på seg en mangefarget jakke, grå t-skjorte, briller, oppsatt hår, og står mot en mørkeblå vegg.

Forfatter, kommentator og journalist Marte Brekke Michelet (f. 1975) vant i 2014 Brageprisen for boken «Den største forbrytelsen», om jødeutryddelsen i Norge under andre verdenskrig. Oppfølgeren «Hva visste hjemmefronten» (2018) skapte stor debatt.

Foto: Agnete Brun / Oktober

Klin kokos

Jeg er lenge usikker på hvorvidt eksperimentet «å være Jon Michelet» egentlig produserer interessante og viktige erkjennelser.

Samtidig er det i disse partiene forfatteren tillater seg å fremstå både desperat og ustabil, andre ganger suveren og verdens­vant, noen ganger delirisk, ja nesten litt «ko-ko», men også sårbar og hudløs.

For ikke å si både patetisk, smart og morsom.

Og treffer ikke denne miksen ganske klokkerent innenfor Jon Michelets ånd?

Siss Vik og Jon Michelet i skogen

Se Siss Vik møte Jon Michelet i «Bokprogrammet» i 2012.

Totalt sett klarer forfatteren både direkte og indirekte, og – har jeg inntrykk av – både frivillig og ufrivillig å få sagt en hel del om det komplekse forholdet mellom foreldre og barn, og balansen mellom å realisere seg selv og ivareta andres behov.

Boken inneholder blant annet et treffende lite parti med refleksjoner om hvor­vidt foreldre og barn egentlig noen gang kan kjenne hverandre.

Sånn er det bare, tenker jeg nå, selv om den erkjennelsen hogger i meg når det gjelder min egen datter: Foreldre og barn kjenner ikke hverandre. De kan ikke egentlig kjenne hverandre, fordi de såreste tingene gjemmes og aldri omtales. Begge parter skåner hverandre for egen skam.

Fra «Det har skjedd verre ting i utlandet» av Marte Michelet

Totalt sett er dette en raus og mange­fasettert bok som har mye å by på.

Jeg blir nysgjerrig på hva Michelets neste bok vil dreie seg om, da jeg får et tydelig inntrykk av at dette prosjektet kan ha frigjort mye kreativ energi.

Hei!

Jeg er frilanser og anmelder bøker for NRK. Lurer du på hvilke bøker jeg anbefaler deg å lese, kan du se mine anmeldelser av «Tusen dager med Taliban» av Ayesha Wolasmal, «Voksbarnet» av Olga Ravn  og «Pabbi – En familiesaga om drukkenskap» av Mímir Kristjánsson.