Hopp til innhold
Anmeldelse

«Mormor og de åtte ungene» i turbofart

«Itj no’ knussel» er en modig og lun jule­forestilling om det vanskelige i å være rik og det vanskelige i å være fattig.

en person som holder et grønt skilt
Foto: Vegard Eggen
Terningkast 4 Teater

«Itj no' knussel»

Trøndelag Teater

15. oktober - 31. desember

Det er noe med regissør Tyra Tønnessen og jul.

Hun står bak mega­suksessen «Jule­middag», som har gått for fulle hus på National­theatret i flere år. Der spilles en jule­middag ut over 100 år.

Nå har Tønnessen laget familie­forestilling om nok en gammel­dags historie: Barbra Rings novelle «Itte no' knussel» fra 1909.

En fortelling om den rike butikk­dama Marte Svennerud som har to mulige handlings­rom i livet sitt: Enten er hun jern­hard eller overveldende raus.

Og når en søsken­flokk på sju mister foreldrene lille jul­aften, er det raus­heten som vinner.

Sånt blir det jul av i Trond­heim.

en mann og kvinne som danser på en scene

ER PENGER ALT? Svennerud er rik. Butikken hennes er full av herligheter. Men hva gjør hun med rikdommen sin? Svaret får du i forestillingen «Itj no’ knussel»

Foto: Vegard Eggen

Overdådig og lekent

Men det er og blir en gammel fortelling. En kjapp gjennomlesing av novellen gjør det klart at den ikke er nok til å fylle en hel forestilling.

Her har Tønnessen gjort en god jobb.

Hun har forsket i Barbra Rings øvrige forfatter­skap og sydd sammen en jule­fortelling som står ganske så støtt.

Fri for de mange prinsessene Ring ofte skrev om, men overdådig, leken og tematisk tett på vår egen tid.

En gruppe mennesker som står på treklosser

GOD STEMNING: Tross fattigdom og nød har de det også fint i sjubarnsfamilien. Stolene er fint laget og tenkt av scenograf Katrin Bombe, men kommer ikke nok til sin rett i forestillingen. Foran: Maria Lingfors og Trond-Ove Skrødal. Bak: Christian Eidem, Arturo Scotti, Sunniva Du Mond Nordal, Fabian Heidelberg Lunde, Ingrid Bergstrøm, Alexander Karlsen El Younoussi og Ingunn Beate Strige Øyen

Foto: Vegard Eggen

Unger i turbo­fart

Det kanskje aller viktigste skjer i starten: Fortelleren (Ingrid Bergstrøm) kommer frem og roper «Advarsel! Advarsel!».

Så gjør teksten flere viktige ting: Fortelleren forbereder barna på at i denne forestillingen dør begge foreldrene. Hun fletter inn at døden, ulikt i data­spill, er endelig i denne fortellingen. Er man død, så er man død.

Hun forteller også at dette hendte for lenge siden, virkeligheten er en annen i dag. Og hun spør: Hvorfor må vi absolutt trekke frem gamle dager når det skal handle om jul?

En fin, interessant og spennende inngang.

en gruppe mennesker som poserer for et bilde

SULTNE, MEN GLADE: Christian Eidem, Arturo Scotti, Maria Lingfors, Fabian Heidelberg Lunde, Sunniva Du Mond Nordal og Ingrid Bergstrøm

Foto: Vegard Eggen

Så triller de frem bak scene­teppet, én etter én, alle de sju barna i familien Hansen. Det er muntert, opp-tempo, ivrig. Barna har ulike personligheter og ulike kjenne­tegn, det er «Mormor og de åtte ungene» i turbo­fart.

Selv om enkelte av barna spilles ut vel karikert, er det en hjerte­varme og et fint sam­hold mellom barna.

Det blir snart klart at barna er svært fattige. De våkner om natten og er sultne. Men far (Trond-Ove Skrødal) er stolt, han skal ikke be om hjelp, og han skal i hvert fall ikke havne i lomma på Marte Svennerud.

Å stå i gjeld til noen er det siste han vil. Da sulter han heller.

En gruppe mennesker i kapper som ser på et maleri

UT PÅ OPPDRAG: Mor og lillebror ønsker Nils lykke på ferden før han skal til Marte Svennerud for å krite grynmjøl. Fra venstre: Maria Lingfors, Arturo Scotti og Fabian Heidelberg Lunde.

Foto: Vegard Eggen

Mykt og fantasifullt

Men mor sender sønnen Nils (Fabian Heidelberg Lunde) ned for å krite en sekk mel. Nede på butikken hos Marte Svennerud er det rene himmelriket.

Scenograf Katrin Bombe har med enkle virke­midler fått til store, myke og vennlige kontraster: I hjemmet til de sju barna er all sceno­grafien laget av grå­papir – det er fantasi­fullt og smart utført. Veggene er tynne, alt kan revne når som helst.

Men i butikken til Svennerud henger de lekreste sukker­tøy og butikk­varer fra taket. Når Nils lister seg rundt i butikken, spilles et tema som hinter mot Sukkerfeens dans i balletten «Nøtte­knekkeren».

Og det oppleves like over­dådig som i balletten fordi sceno­grafien og musikken er så effektive sammen.

  • En gruppe mennesker i klær

    Skal det være et drops? Nils (Fabian Heidelberg Lunde) får smake de herligste herligheter i butikken til Marte Svennerud (Marianne Meløy).

    Foto: Vegard Eggen
  • en person som står foran et podium med et skilt på

    Barnas far (Trond-Ove Skrødal) og Marte Svennerud er gamle flammer i denne forestillingen. Derfor vil han ikke stå i gjeld til henne, verken økonomisk eller takknemlighetsmessig. Det tar han sin død på.

    Foto: Vegard Eggen
  • en person som holder et skilt

    Det er nok ikke så lett å være Marte Svennerud alltid heller, selv i den flotte butikken. Rikdom er ikke alt i livet, lærer hun i løpet av forestillingen.

    Foto: Vegard Eggen

Marte Svennerud selv (Marianne Meløy) er en skue­spiller­messig gave til denne forestillingen. Svennerud er både gjerrig og snill.

Det gjør henne til en komplisert karakter, og hvis barna skal tro både på de skarpe kantene og på raus­heten, er å spille henne litt av en oppgave.

Jeg synes det strenge ikke er helt på plass her, men Meløy får godt frem den underliggende raus­heten, godt underbygd av humoren hun er kjent for å spille ut i stort monn.

Kostymene og parykken spiller godt på lag med karakteren her. Det store håret, den feminine, men også forretnings­messige dressen og de uproporsjonale og eventyrlige størrelsene på varene i butikken hennes bygger opp under et budskap om at alt er mulig.

Det som fungerer dårligere, er tekstens forsøk på å spille frem et gammelt kjærlighets­forhold mellom barnas far og Marte Svennerud.

Det oppleves umotivert og noe påtatt. Det sagt, gjør Skrødal en god rolle som barnas far.

Å takke eller ikke takke

Et av de interessante dilemmaene i forestillingen, er pålegget far gir barna om at de aldri, aldri må si «takk» til Svennerud. For da setter de seg i takk­nemlig­hets­gjeld, og da har hun kontroll over dem.

Måten Nils strever for ikke å si takk på, er fint spilt frem. Guttens intuitive ønske om å takke, trykkes ned av ordren fra far. Virkningen ut i salen er slående.

En annen svært god scene er når Nils kommer hjem og forteller til søsknene hvordan dropset han fikk av Svennerud, smakte.

Når han beskriver det, eksploderer søsken­flokken nesten i eufori.

en mann og kvinne i klær

SØTT OG GODT: Så godt kan et drops smake. Minst. Men det er vanskelig for Nils (Fabian Heidelberg Lunde) å si takk. Det skal man jo ikke, for da setter man seg i evig takknemlighetsgjeld.

Foto: Vegard Eggen

Selv om ikke alt er helt på plass, er dette en modig teater­forestilling.

Som mange andre jule­forestillinger lener den seg tungt på gamle dager. Men den sier likevel mye om vår tid.

Om forskjeller, om tyngden i å være fattig og om tyngden i å være rik. Om stolt­het og takk­nemlighet, og om hvor lite som skal til for å komme hverandre i møte (ordet «takk» kommer en for eksempel langt med).

Det kan være vanskelig å ta imot hjelp, men hjelp kan også være vanskelig å gi. Evige dilemmaer blir tydelig fortalt.

en gruppe mennesker som opptrer på scenen

JULEKOS: Det blir jul, selv med foreldresavn for de sju barna. Fra venstre: Sunniva Du Mond Nordal, Ingrid Bergstrøm, Ingunn Beate Strige Øyen og Arturo Scotti.

Foto: Vegard Eggen

Det finnes ikke noen «quick fix» i denne forestillingen. Ting ordner seg ikke så lett. Sorgen over å miste foreldrene spilles kanskje ikke ut i rikt monn, men vissheten om at barna er alene i verden, kommer likevel godt fram.

Svennerud gjør så godt hun kan, men hun kan likevel ikke kan ordne alt for de sju barna der de går rundt et vakkert jule­tre i slutten av forestillingen.

Det gjør «Itj no’ knussel» til en forestilling barn i skole­alder absolutt kan ta med seg inn i jula.

Hei!

Jeg anmelder scenekunst og litteratur for NRK. Les også anmeldelsene mine av «Pinocchio» ved Festspillene i Bergen, «Europavisjonar» ved Det Norske Teatret, eller balletten «Day before Tomorrow» i Operaen.