Det er noe med regissør Tyra Tønnessen og jul.
Hun står bak megasuksessen «Julemiddag», som har gått for fulle hus på Nationaltheatret i flere år. Der spilles en julemiddag ut over 100 år.
Nå har Tønnessen laget familieforestilling om nok en gammeldags historie: Barbra Rings novelle «Itte no' knussel» fra 1909.
En fortelling om den rike butikkdama Marte Svennerud som har to mulige handlingsrom i livet sitt: Enten er hun jernhard eller overveldende raus.
Og når en søskenflokk på sju mister foreldrene lille julaften, er det rausheten som vinner.
Sånt blir det jul av i Trondheim.
ER PENGER ALT? Svennerud er rik. Butikken hennes er full av herligheter. Men hva gjør hun med rikdommen sin? Svaret får du i forestillingen «Itj no’ knussel»
Foto: Vegard EggenOverdådig og lekent
Men det er og blir en gammel fortelling. En kjapp gjennomlesing av novellen gjør det klart at den ikke er nok til å fylle en hel forestilling.
Her har Tønnessen gjort en god jobb.
Hun har forsket i Barbra Rings øvrige forfatterskap og sydd sammen en julefortelling som står ganske så støtt.
Fri for de mange prinsessene Ring ofte skrev om, men overdådig, leken og tematisk tett på vår egen tid.
GOD STEMNING: Tross fattigdom og nød har de det også fint i sjubarnsfamilien. Stolene er fint laget og tenkt av scenograf Katrin Bombe, men kommer ikke nok til sin rett i forestillingen. Foran: Maria Lingfors og Trond-Ove Skrødal. Bak: Christian Eidem, Arturo Scotti, Sunniva Du Mond Nordal, Fabian Heidelberg Lunde, Ingrid Bergstrøm, Alexander Karlsen El Younoussi og Ingunn Beate Strige Øyen
Foto: Vegard EggenUnger i turbofart
Det kanskje aller viktigste skjer i starten: Fortelleren (Ingrid Bergstrøm) kommer frem og roper «Advarsel! Advarsel!».
Så gjør teksten flere viktige ting: Fortelleren forbereder barna på at i denne forestillingen dør begge foreldrene. Hun fletter inn at døden, ulikt i dataspill, er endelig i denne fortellingen. Er man død, så er man død.
Hun forteller også at dette hendte for lenge siden, virkeligheten er en annen i dag. Og hun spør: Hvorfor må vi absolutt trekke frem gamle dager når det skal handle om jul?
En fin, interessant og spennende inngang.
SULTNE, MEN GLADE: Christian Eidem, Arturo Scotti, Maria Lingfors, Fabian Heidelberg Lunde, Sunniva Du Mond Nordal og Ingrid Bergstrøm
Foto: Vegard EggenSå triller de frem bak sceneteppet, én etter én, alle de sju barna i familien Hansen. Det er muntert, opp-tempo, ivrig. Barna har ulike personligheter og ulike kjennetegn, det er «Mormor og de åtte ungene» i turbofart.
Selv om enkelte av barna spilles ut vel karikert, er det en hjertevarme og et fint samhold mellom barna.
Det blir snart klart at barna er svært fattige. De våkner om natten og er sultne. Men far (Trond-Ove Skrødal) er stolt, han skal ikke be om hjelp, og han skal i hvert fall ikke havne i lomma på Marte Svennerud.
Å stå i gjeld til noen er det siste han vil. Da sulter han heller.
UT PÅ OPPDRAG: Mor og lillebror ønsker Nils lykke på ferden før han skal til Marte Svennerud for å krite grynmjøl. Fra venstre: Maria Lingfors, Arturo Scotti og Fabian Heidelberg Lunde.
Foto: Vegard EggenMykt og fantasifullt
Men mor sender sønnen Nils (Fabian Heidelberg Lunde) ned for å krite en sekk mel. Nede på butikken hos Marte Svennerud er det rene himmelriket.
Scenograf Katrin Bombe har med enkle virkemidler fått til store, myke og vennlige kontraster: I hjemmet til de sju barna er all scenografien laget av gråpapir – det er fantasifullt og smart utført. Veggene er tynne, alt kan revne når som helst.
Men i butikken til Svennerud henger de lekreste sukkertøy og butikkvarer fra taket. Når Nils lister seg rundt i butikken, spilles et tema som hinter mot Sukkerfeens dans i balletten «Nøtteknekkeren».
Og det oppleves like overdådig som i balletten fordi scenografien og musikken er så effektive sammen.
Skal det være et drops? Nils (Fabian Heidelberg Lunde) får smake de herligste herligheter i butikken til Marte Svennerud (Marianne Meløy).
Foto: Vegard EggenBarnas far (Trond-Ove Skrødal) og Marte Svennerud er gamle flammer i denne forestillingen. Derfor vil han ikke stå i gjeld til henne, verken økonomisk eller takknemlighetsmessig. Det tar han sin død på.
Foto: Vegard EggenDet er nok ikke så lett å være Marte Svennerud alltid heller, selv i den flotte butikken. Rikdom er ikke alt i livet, lærer hun i løpet av forestillingen.
Foto: Vegard Eggen
Marte Svennerud selv (Marianne Meløy) er en skuespillermessig gave til denne forestillingen. Svennerud er både gjerrig og snill.
Det gjør henne til en komplisert karakter, og hvis barna skal tro både på de skarpe kantene og på rausheten, er å spille henne litt av en oppgave.
Jeg synes det strenge ikke er helt på plass her, men Meløy får godt frem den underliggende rausheten, godt underbygd av humoren hun er kjent for å spille ut i stort monn.
Kostymene og parykken spiller godt på lag med karakteren her. Det store håret, den feminine, men også forretningsmessige dressen og de uproporsjonale og eventyrlige størrelsene på varene i butikken hennes bygger opp under et budskap om at alt er mulig.
Det som fungerer dårligere, er tekstens forsøk på å spille frem et gammelt kjærlighetsforhold mellom barnas far og Marte Svennerud.
Det oppleves umotivert og noe påtatt. Det sagt, gjør Skrødal en god rolle som barnas far.
Å takke eller ikke takke
Et av de interessante dilemmaene i forestillingen, er pålegget far gir barna om at de aldri, aldri må si «takk» til Svennerud. For da setter de seg i takknemlighetsgjeld, og da har hun kontroll over dem.
Måten Nils strever for ikke å si takk på, er fint spilt frem. Guttens intuitive ønske om å takke, trykkes ned av ordren fra far. Virkningen ut i salen er slående.
En annen svært god scene er når Nils kommer hjem og forteller til søsknene hvordan dropset han fikk av Svennerud, smakte.
Når han beskriver det, eksploderer søskenflokken nesten i eufori.
SØTT OG GODT: Så godt kan et drops smake. Minst. Men det er vanskelig for Nils (Fabian Heidelberg Lunde) å si takk. Det skal man jo ikke, for da setter man seg i evig takknemlighetsgjeld.
Foto: Vegard EggenSelv om ikke alt er helt på plass, er dette en modig teaterforestilling.
Som mange andre juleforestillinger lener den seg tungt på gamle dager. Men den sier likevel mye om vår tid.
Om forskjeller, om tyngden i å være fattig og om tyngden i å være rik. Om stolthet og takknemlighet, og om hvor lite som skal til for å komme hverandre i møte (ordet «takk» kommer en for eksempel langt med).
Det kan være vanskelig å ta imot hjelp, men hjelp kan også være vanskelig å gi. Evige dilemmaer blir tydelig fortalt.
JULEKOS: Det blir jul, selv med foreldresavn for de sju barna. Fra venstre: Sunniva Du Mond Nordal, Ingrid Bergstrøm, Ingunn Beate Strige Øyen og Arturo Scotti.
Foto: Vegard EggenDet finnes ikke noen «quick fix» i denne forestillingen. Ting ordner seg ikke så lett. Sorgen over å miste foreldrene spilles kanskje ikke ut i rikt monn, men vissheten om at barna er alene i verden, kommer likevel godt fram.
Svennerud gjør så godt hun kan, men hun kan likevel ikke kan ordne alt for de sju barna der de går rundt et vakkert juletre i slutten av forestillingen.
Det gjør «Itj no’ knussel» til en forestilling barn i skolealder absolutt kan ta med seg inn i jula.
Hei!
Jeg anmelder scenekunst og litteratur for NRK. Les også anmeldelsene mine av «Pinocchio» ved Festspillene i Bergen, «Europavisjonar» ved Det Norske Teatret, eller balletten «Day before Tomorrow» i Operaen.