Høstens store utstilling på Astrup Fearnley Museet er viet den amerikanske konseptkunstneren Lutz Bacher.
Under tittelen «Burning the Days» foldes dette kunstnerskapet ut i full bredde.
Bacher, som døde i 2019, er ganske veletablert på den internasjonale kunstscenen, men lite kjent her hjemme.
Selv hadde jeg en overfladisk kjennskap til kunstnerskapet hennes, men jeg husker godt noen bilder jeg så av en fin installasjon på Secession-galleriet i Wien i 2016.
Jeg gledet meg stort til å se utstillingen og lære mer om dette kunstneruniverset. Jeg må dessverre innrømme at jeg ble ganske skuffet.
Få lyspunkter
I all hovedsak er Lutz Bachers verk basert på funnet materiale. Det er lite av det som vises, som hun har laget selv.
Rent isolert behøver ikke det å være noe negativt. Som konseptkunstner kan du gjerne låne og stjele elementer fra andre. Det viktige er hvordan du fører ting sammen, og hva som oppstår i møtene mellom de forskjellige elementene.
Det første jeg ser i det jeg kommer inn i utstillingen, er en serie større fotografier som står lent inn mot veggen i et hjørne av museumssalen.
De viser det samme lille utsnittet av en landevei. Det er ingen folk og ingen biler, bare den oppmerkede asfalten, autovernet og litt gress og buskas i veikanten.
Øverst i alle bildene er det en rød rand med tall som er såpass uklare at de ikke lar seg tyde.
Det fremstår som en form for overvåkingsbilder fra en veitrafikksentral. Ved første øyekast ser bildene identiske ut, men de lysende sifrene gir et hint om at det er en tidssekvens.
Jeg kan ikke akkurat si jeg synes dette prosjektet var særlig spennende verken visuelt eller konseptuelt.
En fin tvetydighet
Litt mer positiv ble jeg i det neste rommet. Her har Bacher skapt en installasjon bestående av fire forenklede skulpturer som illuderer bisonokser.
De er laget av tre, hønsenetting, sekkestrie, papir og leire. Det jeg liker ved dette uttrykket, er at det tilsynelatende foregår en forvandling: De går fra å være rene trekonstruksjoner, nærmest som ribbede stativer, til å antyde illusjonen av et dyr.
VIL SE MER: Dette synes jeg var utstillingens klare høydepunkt. Jeg liker hvordan uttrykket går fra konstruksjon til illusjon. Her er hun inne på noe fint!
Foto: Christian ØenMan kan lure på om det er noe som bygges opp, eller tvert imot noe som er i ferd med å forvitre og forsvinne. Denne tvetydigheten setter jeg pris på.
Dessverre er det få høydepunkter som dette i utstillingen ellers.
I andre etasje blir jeg avmektig stående og se på en hel vegg med plansjer over skytevåpen. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hva jeg skal få ut av dette.
Noen ganger blir jeg så trett av kunst! Som når en kunstner bare har fylt en olabukse med små hvite isoporkuler, satt et uklart fotografi litt skakt i en ramme, eller kastet noen svarte gummiballer utover gulvet og overlater til meg å si noe meningsfylt om det. Jeg orker det ikke, rett og slett! Jeg synes det er en hån mot den krevende og spennende konseptkunsten.
Bacher er åpenbart opptatt av amerikanske symboler som «veien», «bisonoksen» og «våpenet» men hun klarer ikke å formulere dette på noen spennende måte rent visuelt.
På gulvet står det en gammel, elektrisk bingotavle.
Mangler uttrykkskraft
Jeg legger virkelig bredsiden til i et forsøk på å forstå og å tolke. Dette er jo åpenbart en slags readymade i tradisjonen etter Marcel Duchamp, tenker jeg velvillig.
Kanskje vil hun finne skjønnheten i hverdagens trivielle gjenstander. Jeg mønstrer bingotavlen og tenker at det er dens elektriske innvoller og det tekniske kretsløpet hun vil vise oss.
Hva skal jeg med plansjer over ulike skytevåpen, utstillingsdukker eller en gammel bingotavle? Jeg mener at det å skape kunst på den ene eller den andre måten handler om å forvandle et materiale. Forvandlingen trenger ikke å være inngripende. Det kan absolutt bestå i bare det å løfte frem en gjenstand eller et bilde, sette det inn i en ny setting . Men du må klare å formidle noe meningsfullt med den gesten. Det synes jeg ikke Bacher greier.
Men jeg gir opp, for her har hun jo ikke gjort noen forvandlende grep eller skapt noen form for konstellasjon som gjør dette til noe annet enn en bingotavle.
Selv om ideene er det viktigste i konseptkunsten, må man faktisk klare å utvikle et visuelt språk de kan formidles gjennom. En slags estetikk.
Det handler ikke om at det må være vakkert, men det må i hvert fall ha en viss tilstedeværelse og uttrykkskraft i rommet, noe som gjør at det griper fatt i oss på den ene eller den andre måten.
Jeg opplever ikke at Lutz Bacher har utviklet noe slikt lesbart visuelt språk. Hun beskrives ofte som gåtefull og utilgjengelig, nærmest som om det var en god ting.
Gåter kan være fascinerende hvis det avdekker noe spennende, men dette synes jeg fremstår som ganske hult. Her er det virkelig ingen hjemme.
Nei, denne utstillingen ga meg forbløffende lite!
Se mer av Bachers kunst her 👉:
Den typisk skjødesløse bruken av fotografi i konseptkunst kan iblant inngå i en estetikk der dette blir virkningsfullt. Det at fotografiet i seg selv ikke er teknisk godt eller perfekt, trenger ikke å bety noen ting hvis det klarer å si noe spennende rundt det konseptuelle utgangspunktet. Men hvis det ikke er mulig å forstå hva som formidles, så sitter man jo bare igjen med dårlige og uklare fotografier. Da blir det jo dårlig kunst. Slik jeg ser det.
Foto: Astrup Fearnley MuseetDenne synes jeg kanskje har noe ved seg. Et selvspillende orgel, preget av en litt eldre teknologi som kanskje gir den en lett nostalgisk kvalitet, kombinert med det selvstyrte som leder tankene våre i retning KI og en litt uhyggelig fremtidsteknologi. I tillegg er det en dobbelthet i de spisse stengene som både kan gi assosiasjoner til våpen, men også til orgelpiper. Men kunst i verdensklasse mener jeg på ingen måte det er.
Foto: Christian ØenÅ sette tekst og bilde sammen er en kjent kunstnerisk strategi, men da må man klarer å skape en brytning mellom det visuelle og det verbale slik at det oppstår noe når du leser det; at det vekker noen nye tanker eller på et vis forvandler det du ser. Det skjer ikke her.
Foto: Mona Pahle Bjerke / Astrup Fearnley MuseetBacher skaper mange slike forstørrede svart-hvitt-fotografier av ulike kjendiser eller politikere fra 1970-tallet. Her ser vi at budskapet for så vidt er lesbart og forståelig, og kanskje til og med litt artig, men jeg gjør meg ganske fort ferdig med det.
Foto: Mona Pahle Bjerke / Astrup Fearnley MuseetDette er åpenbart en kunstner som er opptatt av populærkulturen. Her skaper hun en fiktiv samtale mellom den antatte gjerningsmannen etter attentatet på John F. Kennedy og seg selv. Her er det massevis av tekst, og hvis man skal gjøre seg håp om å få hode og fot på dette prosjektet, er man faktisk nødt til å lese alt som står der. Det er ikke noe galt i at et konseptkunstverk bygger på mye litteratur, men hvis det skal være noe vits i å forvandle det til visuelt uttrykk, bør det ha en estetisk egenverdi. Hvis forståelsen og opplevelsen i første omgang baserer seg på lesning av tekst, burde man heller ha skrevet en bok eller en artikkel.
Foto: Astrup Fearnley MuseetJeg er usikker på om disse platene på veggen er stiliserte bryststykker fra et menneske, eller om det illuderer deler av panseret på en bil. Uansett må jeg si det gir meg fint lite.
Foto: Christian ØenI midten av dette sjakkbrettliknende kvadratet ser vi en Duchamp-parafrase, en slags gjenskapning av hans kjente krakk med påmontert sykkelhjul. Hos Bacher inngår det som vi ser som en brikke i et større spill, sammen med ulike figurer. En formmessig uspennende skulptur av en dromedar, og en tarvelig pappfigur av en dinosaur og av Elvis Presley i syntetisk gulldrakt. Et tårn med fallisk form illuderer en gigantisk sjakkbrikke. Ja vel. Her er det elementer fra kunsthistorien, populærkulturen, urtiden og samtiden, men hva så? Det er tilsynelatende ingen formmessig tanke om helhet og ingen bevissthet om avstander. Disse elementene settes overhodet ikke i spill i forhold til hverandre rent visuelt.
Foto: Christian Øen
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les gjerne hva jeg synes om «Lotte Konow Lund. Det hun sa», Kvenbiennalen 2025 og Hannah Ryggen-triennalen «Passing Motherhood». Og så anbefaler jeg disse utstillingene.