Hopp til innhold
Anmeldelse

Sobert om språk og begjær

Den som ser etter spennings­plot, bør gå et annet sted. Storheten hos Dag Johan Haugerud ligger i dialogene.

Cover av en blå bok
Bilde av mann med blå skjorte
Terningkast 5 Bok

Sjelesorg

Dag Johan Haugerud

Skjønnlitteratur

Oktober 2025

Forlaget Oktober

Det skulle ikke være mulig å være så produktiv.

Ikke før har Dag Johan Haugerud tatt storeslem på filmfestivaler rundt i Europa med sin ferske film­trilogi «Sex Drømmer Kjærlighet», så er han klar med en ny roman.

Det er riktignok den første siden «Enkle atonale stykker for barn», som han fikk P2-lytternes romanpris for i 2016.

Men når har han hatt tid til å skrive den?

Lengsel og begjær

Tematikken er ikke ukjent for dem som har fulgt forfatteren og film­skaperen noen år.

Haugerud skriver om begjær og lengsel, om å gi og å ta imot. Han skriver om hvor lett det er å (for) dømme når man har en moralsk over­bevisning i ryggen.

Men moral setter seg tidlig, og om den får lov til å ligge og gjære i noen år, blir den en del av blod­omløpet og vil være en trigger for umiddelbar, instinktiv reaksjon i møte med nær sagt enhver problem­stilling. Det er først når du får tenkt deg om, summet deg, at du innser at du reagerte for raskt, for unyansert, at det er mulig å se ting på ulike måter, og at du dessuten ikke lenger er sikker på om din umiddel­bare reaksjon reflekterer noe du fortsatt står inne for.

«Sjelesorg» av Dag Johan Haugerud

Sjelesorg er en vel­valgt tittel på en roman som forsøker å finne ut av hvordan vi kan finne ut av det med hverandre.

Ordet kan leses på flere måter. Det kan slekte på kjærlighets­sorg eller på det mer positivt ladede omsorg. Begge lesninger gir mening i en roman som nettopp diskuterer ordenes betydning.

I stedet for å skrive debatt­innlegg i aviser eller sosiale medier, der én bastant mening ofte presser seg frem, fyller Haugerud altså en roman med dialoger om hvorvidt det er bra eller ikke å være del av en definert gruppe (les homo­file, eller homo­seksuelle, som jeg-fortelleren foretrekker), bra eller ikke bra å tro på Gud, sunt eller ikke sunt med psykologer.

Hva sier det forresten om oss hvis vi betrakter ord­valget vårt som en selvsagt menneske­rett og ikke som en handling som har politiske og ideologiske konsekvenser?

en mann som holder en pris

ORDENES BETYDNING: Dag Johan Haugerud (f.1964) er grunnleggende opptatt av hvordan vi bruker språket. Som filmregissør bruker han også blikket, noe som er tydelig i bøkene hans.

Foto: Árni Beinteinn / Nordisk råd

Må man tro?

Thomas er vår jeg-forteller.

Han er diakon og jobber med sjele­sorg og sosiale aktiviteter i en menighet midt i Oslo. Kristen er han ikke, han vil bare ha en jobb der han kan være et med­menneske.

Diskusjonene med presten Siri, som både er nærmeste kollega og venninne fra studie­dagene, får meg til å tenke på Åste Dokkas interessante bok «Litt kristen», som kom tidligere i år. Også hun diskuterer for eksempel hvem av prester, psykologer eller filosofer som kan gi størst sjele­fred i en urolig tid som vår.

Det kan høres pretensiøst ut, men er det så langt ifra. Samtalene utspiller seg nærmest som om du skulle hatt en venn ved siden av deg i sofaen, eller snakket med kollegaer i lunsjen.

Det hverdagslige er grunn­tonen i Haugeruds kunstner­skap, dét og spillet mellom mennesker, både det uttalte og det som foregår gjennom blikk og fakter.

Tilfeldige møter

Den som er opptatt av plot, finner ikke det i Dag Johan Haugeruds bok. Jo da, det ligger noe under der og lurer, men de mange menneske­møtene fører ikke nødvendigvis til noen konklusjon eller avslutning.

Slik sett er Haugeruds bok en utradisjonell roman, som i formen kan minne litt om Per Pettersons siste, der en aldrende jeg-forteller ser tilbake på viktige øyeblikk i livet sitt, nærmest etter innfalls­metoden.

Les også «Øyeblikkenes mester»

Per Petterson og omslaget til boka Du er hjemme nå

Thomas er midt i livets skjell­settende opplevelser, og Haugerud skriver ut disse øyeblikkene. Han bruker ordene, der Pettersons hoved­personer ofte mangler dem.

Haugeruds styrke er substansielle samtaler, der samtale­partnerne nettopp blir utfordret på sine forut­inntatte holdninger.

Jeg vil tro at 70 prosent av teksten er dialoger. De flyter fortløpende i teksten, uten anførsels­tegn eller sitat­strek. De er romanen, rett og slett.

Kjærlighetshistorie

Og i bunnen av alle disse samtalene ligger lengselen etter å bli sett og omfavnet av et annet menneske.

Thomas har kastet øynene sine på Lars, som er en venn av en venn. Men kan de bli kjærester, når samtalene deres nærmer seg sjele­sorg? Hvor går grensen mellom Thomas som fag­person og Thomas som elskende, kjærlighets­hungrende menneske?

Kanskje er det litt for mange tilfeldige bi­personer i romanen, dyttet inn for at de riktige samtalene skal kunne finne sted. Kanskje får vi ikke noe nært forhold til dem alle, selv om Haugerud bruker sitt filmatiske blikk til å synlig­gjøre dem.

Her er for eksempel Inger, som tilbyr seg å være frivillig i menigheten:

Inger slo meg ikke som ensom i det hele tatt. Men hun var annerledes enn jeg hadde sett for meg. Hun var lang, hadde kort, bleket hår, en kort beige jakke og lange brune skinn­støvler over jeans.

«Sjelesorg» av Dag Johan Haugerud

Nei, Inger er verken gammel eller ensom. Nok en gang tyter forut­inntatt­heten frem. Den gjør Haugerud sitt beste for å forpurre, i sin sokratiske tilnærming til ny erkjennelse.

«Sjelesorg» er en roman som vanskelig lar seg kategorisere. Jeg liker kompleksiteten i hoved­personene.

Og jeg får meg mer enn én aha-opplevelse der mine egne fordommer blir satt på prøve.

Hei!

Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.

Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen.