Hopp til innhold

Hjemmeseier for Loe

«Slutten for verden slik vi kjenner den» fremstår som det beste middel for å holde ut verden slik vi kjenner den akkurat nå.

Erlend Loe

Erlend Loe skriver om å gå til grunne i prestasjonspress og materialisme, i sin nye roman.

På samme måte som Lars Saabye Christensen må sies å være Oslo vests store kronikør, har Erlend Loe fra Trondheim okkupert Oslos nordvestlige bydeler som sitt litterære territorium. I bøkene om Andreas Doppler har han i tillegg gått på gjengrodde stier innover i Nordmarka («Doppler», 2004), ja sogar krysset grensen til Sverige («Volvo Lastvagnar»), før han i årets roman vender hjem igjen til familien på Nordberg.

Men hva er det egentlig å komme hjem til? Barna har vokst, og en ny mann med solid inntekt har kommet til, og malt huset blått.

Potlach-party

Dèt er ikke Dopplers favorittfarge. Hva er galt med grønt? Verre enn husfargen er det at familien er blitt et speilbilde av Norge for øvrig, et land som holder å gå til grunne i prestasjonspress og materialisme. For å bøte på dette inviterer Doppler til et indiansk potlach-party, der han forsøker å få naboer (og rosabloggere) med på å brenne mobiltelefoner, Ipader, og alskens kjøkkenmaskiner.

Med sin antimaterialistiske holdning og trang til å flykte ut i naturen sammen med sin eneste fortrolige, elgkalven Bongo, kunne Doppler sikkert vært aktuelt listefyll for Miljøpartiet de Grønne. Loes nye roman rører altså helt klart ved tidsånden. Loes nye roman er trolig den mest rendyrkede grønne romanen som kan havne på de norske bestselgerlistene i år.

Pornoskuespiller i København

Slutten på verden slik vi kjenner den

«Slutten for verden slik vi kjenner den» av Erlend Loe.

Har vi så å gjøre med et politisk kampskrift fra ironi-generasjonen? Svaret er også her: Nei. Selv om et partiprogram også kan fremstå som ren ønskediktning, blir figurene tvetydige når Loe plasserer dem i sitt trollspeil. Hvor mye talerett har egentlig en mann, som til og med presterer å bli pornoskuespiller i København før romanen er over?

Loes romaner er tidligere blitt kalt «naivisme». Det trengs nok et par nye merkelapper, for å finne ut av hvordan man skal kunne beskrive denen særegne formen for vrengt realisme. Selv når han på handlingsplanet er tristere enn trist, blir alt så utrolig vittig.

Underliggjøringsfest

Humoren ligger i språket. Loes metode er enkelt og greit å lade gjenstandene vi omgir oss med til daglig med ny mening. Det er her ord som minigravere og menneskesignaler kommer inn. Målstyring og tilbakemeldinger. Grøt-rørere og praktiske matbokser med mange, ulike rom. Kort sagt: alle disse begrepene og gjenstandene som blir brakt ut av sin normale betydning, og som gjør romanen til en eneste, stor underliggjøringsfest!

De innskutte bisetningene kommer tett som hagl. Staten, den luringen. Skammen, den jævelen. Egil Hegel, den kåtingen. Det hele ender hos Hamsun, den tøysekoppen. Dette er Loe slik vi kjenner ham. Jeg prøver meg på en innvending om at det kanskje er nok innskutte bisetninger nå, men klarer ikke overbevise meg selv om at dette egentlig er nødvendig. Kjør på!

Slutten på «Slutten av verden slik vi kjenner den» akter jeg ikke å røpe. Noe må du finne ut selv. Loes nye roman framstår som det beste middel for å holde ut verden slik vi kjenner den akkurat nå.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka